ازدواج های هیجانی و طلاق های ناگهانی

بسیاری از ازدواج ها بر پایه هیجانات و احساسات زودگذر و بدون شناخت کافی اتفاق می افتد و پس از ازدواج به سرعت این هیجانات فروکش کرده و موجب دلسردی و طلاق در بین زوجین می شود.

ازدواج های هیجانی و طلاق های ناگهانی
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهمترین اتفاق هر فرد در زندگی، انتخاب همسر و شریک زندگیش است.افراد بیش از نیمی از عمر خود را با همسر و فرزندانش سپری می کند و اینکه چه کسی شریک زندگی باشد بسیار مهم است.
 
انتخاب همسر باید با دقت و مطالعه انجام شود و البته نباید در این مسیر دچار وسواس شد و باید حد اعتدال را رعایت نمود به این مفهوم که برای یک زندگی موفق باید پیش از ازدواج همه جوانب را در نظر گرفت و بدور از احساسات عاطفی و هیجانات تصمیم گرفت و از سوی دیگر باید انتظارات از زندگی مشترک را معقول دانست و برای انتخاب همسر دچار وسواس فکری نشد.
 
همه خانواده ها بر این باورند که ازدواج را نباید سرسری گرفت بلکه باید با مطالعه و براساس معیار های حقیقی؛ همسر را انتخاب کرد از همین روست که مشاوره قبل از ازدواج با یک متخصص یا یک مشاور خبره که در امور خانواده از اطلاعات امروزی برخوردار است امر مهمی به نظر می رسد.
 
بی شک زندگی مشترک افقی روشن و جلوه گاهی زیبا برای تولدی دوباره است مشروط بر آن که وجوه ضروری این اشتراک، یعنی توانایی ها و مهارت های خاص و سازنده، در تفکر، بینش و عملکرد انسان رویت و ملاحظه شود.
 
اگر زوجین قبل از ازدواج به مشاور مراجعه کنند و بدون هیجانات عاطفی تصمیم بگیرند این امر به زندگی بهتر و دوام آن کمک شایانی خواهد کرد.
 
جوانان بسیاری در زمان عقد یا نامزدی یا آشنایی قبل از ازدواج؛ یک زندگی ایده آل و بدون هرگونه اختلاف و درگیری را تصور می کنند و با چنین دیدگاهی بر این باورند که بین شان 100 درصد تفاهم وجود دارد، غافل از این که در نخستین مشکلی که برایشان هنگام زندگی مشترک به وجود می آید، آرمان ها و رویاهایشان به یکباره فرو می ریزد و سریع از زیر بار مسئولیت زندگی مشترک شانه خالی می کنند و تصمیم به جدایی می گیرند.
 
به همین لحاظ مراجعه به مشاور قبل از ازدواج روند مطلوبی در شناخت فرد مقابل و شناخت خود فرد به هنگام قرار گرفتن در چالش های دونفره را ایجاد کرده و شناختی نسبی از شرایط روحی، فکری، اجتماعی هر دو نفر به آنها داده و درصد موفقیت زندگی زیر یک سقف آنها را بیان می کند.
 
پیش از ازدواج باید از خود بپرسیم که تا چه اندازه برای تشکیل یک زندگی مشترک آمادگی داریم و آیا به بلوغ فکری لازم رسیده ایم؟
 
قبل از یک ازدواج مناسب باید به سوالات زیر پاسخ دهیم:
 
1-بلوغ شخصیتی: من چه شناختی از خود دارم؟ نقاط ضغف و مثبت شخصیت من چیست؟ چه علایقی دارم؟ باورها و نظام ارزشی من کدام است؟ چقدر خودم را قبول دارم؟ ترس‌ها و نگرانی‌های من چیست؟
 
2-بلوغ مالی: منظور ما از بلوغ مالی توانگری نیست، بلکه توانایی پس‌انداز،‌ داشتن آینده مالی موفق، برنامه‌ریزی صحیح مالی؛ همه و همه باعث ایجاد یک بلوغ مالی خواهند شد. بی‌انصافی است اگر از یک جوان 25 ساله انتظار پس‌انداز هنگفت داشته ‌باشیم، اما اگر از جمله افرادی هستید که یک برنامه مالی دارند و با هر میزان درآمد مبلغی را هم به عنوان پس‌انداز ذخیره می‌کنند، شما به بلوغ مالی رسیده‌اید.
 
3-بلوغ معنوی:
نظر من در مورد خدا چیست؟ رابطه من با خدا چگونه است؟ من تا چه میزان نسبت به رعایت کردن احکام و دستورات مذهبی حساس هستم؟ همسر من تا چه اندازه باید مذهبی باشد؟ منظور از بلوغ معنوی ثبات ما در مورد مسائل دینی است؛ تا تکلیفمان با خودمان روشن نشده است، نمی‌توان با فرد دیگری زیر یک سقف رفت.
 
4-بلوغ جنسی: یکی از فاکتورهای مهم برای آمادگی‌های پیش از ازدواج، بلوغ جنسی است. دانش من در حیطه روابط جنسی چقدر است؟‌ باورهای من در مورد رابطه جنسی و دید من نسبت به آن چگونه است؟ از ساختار فیزیولوژیک همسر خود تا چه میزان اطلاع دارم؟ سلیقه جنسی من چیست و من جذب چه افرادی می‌شوم؟ آیا می‌دانم چگونه باید از رابطه جنسی لذت برد؟ پاسخ به تمام این سؤالات به بلوغ جنسی ما کمک می‌کند.
 
5-عهد و وفاداری: "…. به تو پایبندم تا زمانی ‌که مرگ مارا از هم جدا کند”؛‌ این جمله معروف بسیاری از فیلم‌ها بر روی یک مسئله تأکید می‌کند: "تعهد”.
 
تعهد یعنی من از نظر جسمی، روحی، جنسی به همسرم وفادار بمانم و تازمانی‌که با یکدیگر زندگی می‌کنیم با شخص دیگری رابطه برقرار نکنم. تعهد ضامن ایجاد فضای امن روانی و عاطفی در خانواده است. ما گاهی به غلط فکر می‌کنیم اگر قبل از ازدواج روابط متعدد با جنس مخالف داشته‌ باشیم، بعد از ازدواج دچار مشکل نشده و می‌توانیم به همسرمان متعهد باشیم؛ چنین امری محال است.
 
افراد متعهد قبل از ازدواج و بعد از ازدواج هم متعهد باقی می‌مانند، اما عادت به روابط سطحی و گذرا با افراد متعدد، وفادار بودن به یک شخص را برایمان سخت خواهد کرد.
 
ازدواج حلال مشکلات ما نیست و با ازدواج معجزه‌ای در شخصیت ما صورت نمی‌گیرد.
 
قبول این قضیه که زن و مرد با یکدیگر متفاوت هستند و از دو دریچه مختلف به مسائل می‌نگرند، مارا در درک بهتر طرف مقابل یاری خواهد کرد.
 
با این تفاسیر برای یک ازدواج موفق نباید بر اساس هیجان تصمیم گرفت تا به همان سرعت باعث جدایی و طلاق شود.
 
منبع:نکته آنلاین
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.