یزد؛

استفاده از مصالح بومی و ارگانيک برای زيبايی بصری بافت تاريخی يزد

حصير يک دست ساخته طبيعی و بومی ارگانيک است که از آن می توان برای زيبايی بصری بافت تاريخی بهره برد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از یزد؛ شرافت مديرکل ميراث فرهنگي استان يزد در اين خصوص گفت: کولرهای آبی وسيله مناسبی برای ساختمان های بافت تاريخی شهر يزد نيست، چرا که با ايجاد رطوبت و نشت آب می تواند به ساختمانهای سنتی شهر آسيب بزند، اما به دليل شرايط اقليمی بسيار خشک و گرم استان يزد عموم مردم ناچار به استفاده از اين وسيله هستند و تا هنگامی که جايگزينی مناسب و مقرون به صرفه برای آن پيدا نشود امکان جمع آوری آن از سيمای بافت تاريخی ميسر نيست.

وی در ادامه افزود: يکی از معضلات کولرهای آبی ناهماهنگی بصری آن با بافت تاريخی شهر يزد است. لذا برای تعديل اين مشکل و حفظ سيمای شهر تاريخی و کنترل منظر بصری کارشناسان ميراث فرهنگی استفاده از حصير را برای پوشش کولرهای آبی پيشنهاد دادند، که مورد استقبال عمومی قرار گرفت.

مديرکل ميراث فرهنگی استان يزد در خصوص پوشش حصيری چنين توضيح داد: حصير يک دست ساخته طبيعی و بومی ارگانيک است که از آن می توان برای زيبايی بصری بافت تاريخی بهره برد. حصير از جمله توليدات صنايع دستی استان محسوب می شود که از نظر بصری با بافت تاريخی همخوانی دارد و باعث عملکرد بهتر کولرهای آبی در برابر نور خورشيد و گرمای هوا می شود.

وی در ادامه تصريح کرد: با توجه به نزديک شدن زمان حضور ارزيابان يونسکو جهت ثبت جهانی بافت تاريخی و ارزشمند شهر يزد و لزوم حفظ منظر بصری بافت تاريخی، استفاده گسترده از پوشش حصيری برای پوشش کولرهای آبی و برخی معابر و گذرها در دستور کار اين اداره کل قرار گرفته و اميدواريم با اين تغيير خلاقانه بر زيبايي بافت تاريخی و ارزشمند شهر يزد افزوده شود.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.