ساری،

نگاهی متفاوت به سنگ های دور ریز + تصویر

سنگ های مرمر دور ریز به ظاهر بی ارزشی که خیلی ها بی اعتنا از کنارش عبور می کنیم، 8 سال است توسط یکی از هنرمندان مازندرانی به هنری باارزش تبدیل شده.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،نام معرق که به میان می آید همه ناخودآگاه به یاد چوب می افتیم، اما امروزه هنرمندان علاوه بر به کارگیری این هنر روی چوب، روی مس و سنگ نیز آن را انجام می دهند.
 
به ویژه امروزه با توجه به کوچک شدن فضاهای خارجی و داخلی منازل، از هنر اصیل معرق سنگ به عنوان ماده ای طبیعی، سالم، زیبا و به دور از هر گونه عارضه در زیباسازی اماکن عمومی و منازل می توان استفاده کرد.
 
 
به کارگیری جاذبه های طبیعی سنگ در تزیین خانه، محل کار، علاوه بر پردوام ساختن مکان ها، آن را جاودانه نیز می کند.
 

همچنین با احیا رشته معرق سنگ و رشته های مشابه آن، علاوه بر جلوگیری از صدور سنگ به صورت خام و از دست دادن منابع طبیعی، می توان جوانان را بر به کارگیری در این رشته که نسبت به صنایع دیگر به سرمایه گذاری کمتری نیاز دارد، هدایت کرد و درآمد افزوده ملی را بالا برد.

محمدعلی نجفی یکی از هنرمندان معرق سنگ در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری با بیان اینکه با بکار گیری این سنگ ها در این هنر اصیل ایرانی، به آن ارزش اقتصادی می دهد، گفت: با جمع آوری سنگ ها پرت ساختمانی و دور ریزهای معادن استان های یزد، کرمان، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی و بکارگیری آن در هنر معرق سنگ، به نحو احسنت استفاده می کند.

این هنرمند با تاکید بر اینکه ابتدا نقشه را روی سنگ طراحی و سپس با برش دادن و چسباندن روی قاب توری، آن را روی دیوار نصب می کند، افزود: این هنر علاوه بر اینکه در زیباسازی جای جای آپارتمان کاربرد دارد، بلکه می توان با بکارگیری معرق سنگ در معماری کوچه، خیابان و فضای شهری، این هنر اصیل ایرانی را رونق داد.

وی ارزش هر متر مربع از تابلو سنگ های معرق را 500 هزار تومان اعلام کرد.

 
هنرخواه، همسر آقای نجفی نیز که طراحی نقوش تابلو سنگ ها با مشارکت او انجام می شود، منبع بخشی از طرح های بکار رفته را ذهنی و بخش دیگر را برگرفته از محیط پیرامون، کتاب های تاریخی و جستجو در سایت های اینترنتی اعلام کرد.

او گفت: همسرش با علاقه و پشتکار توانست با راه اندازی یک کارگاه و تولید ماهانه 30 تابلو سنگی برای 6 دانش آموخته دانشگاهی اشتغالزایی کند.

یکی از هنرجویان معرق سنگ با بیان اینکه فارغ التحصیل رشته فنی ساختمان است، گفت: دو سال است که در این کارگاه معرق سنگ اشتغال دارد و کیفیت و مرغوبیت کار موجب شده تا محصولات تولیدی آنها به تمام نقاط ایران ارسال می شود.

یکی دیگر از هنرآموزان معرق سنگ که به همراه برادر خود 8 سال است در کارگاه مشغول به کار است نیز افزود: با اشتغال در این رشته هنری روزگار را به خوبی می گذراند و هزینه زندگی خود را تامین می کنند.

حالا آوازه دستان هنرمند آقای نجفی به خارج از کشور هم رسیده است به طوری که یکی از مشتریان این هنر دستی که به شکل گسترده از این هنر در دکوراسیون منزل خود استفاده کرده است، گفت: مدتی پیش یکی از آشنایان که در سوئیس اقامت دارد، به منزلم آمد و با تماشای هنر بکار رفته در معماری و فضای داخلی منزل از آن استقبال کرد و با عکس انداختن از زوایای مختلف این هنر، قصد داشت این هنر اصیل ایرانی را، که بر گرفته از تخت جمشید و دوران هخامنشی است، در خارج از کشور تبلیغ کند.

آقای نجفی هم که از دو ماه گذشته تا کنون اندیشه صادر کردن محصولات خود را به خارج از کشور در سر می پروراند، موفق شد 3 نمونه از کارهایش را با ارزش 10 هزار دلار به بازارهای سلیمانیه عراق، باکو و ایروان ارمنستان عرضه کند.

این هنرمند سنگ تراش، امسال قصد دارد با اجاره کردن یکی از سوله های شهرک صنعتی قائم شهر، هنر معرق سنگ را توسعه و اشتغالزایی آن را افزایش دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.