آبادان؛

استقبال رانندگان تاکسی آبادان و خرمشهر از تاکسی های پلاک اروند

آیا رانندگان تاکسی آبادان و خرمشهر از تاکسی های پلاک اروند استقبال می کنند؟

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛سرانجام بعد از دو سال وعده های گوناگون مسئولان شهری و مدیران ارشد منطقه آزاد اروند ناوگان حمل و نقل عمومی سازمان تاکسیرانی شهرهای آبادان و خرمشهر شاهد تغییراتی بوده و تاکسی های جدید وارد این ناوگان می شوند.

از آنجایی که شهروندان شهرهای آبادان و خرمشهر بیش از پنج ماه از سال را با گرمای 50 درجه سانتیگراد می گذرانند، الزامی هرساله برای تعویض و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله سازمان اتوبوس رانی و تاکسیرانی دیده می شود تا شهروندان بتوانند با وجود داشتن کولر در خودروهای عبوری گرمای کمتری را برای تردد در شهر احساس کنند.

اما این تعویض تاکسی های معمولی با خودروهای پلاک اروند در دو سال گذشته حرف و حدیث های زیادی را به دنبال داشته است به طوری که رانندگان تاکسی این شهرها چندان از این طرح استقبال نکرده اند.

رانندگان تاکسی که در ماه درآمدی کمتر از یک میلیون تومان دارند با گلایه از اینکه این خوردروها برای قشر غنی جامعه است، راه حل های دیگری را برای ورود این خودروها پیشنهاد میکنند. از طرفی اگر در شهرهای گرم خوزستان تاکسی‌های پلاک اروند با سیستم‌های سرمایشی مناسب به خدمات ‌دهی بپردازند شاید دعوای همیشگی مردم و رانندگان تاکسی بر سر گرفتن کرایه اضافه به دلیل روشن کردن کولر خاتمه یابد.

 معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند دراین خصوص گفت: پرداخت 30 میلیون تومان وام با بهره 4 درصد همچنین 5 سال خدمات پس از فروش در منطقه برای صاحبان خودروها، از جمله امتیازهایی است که برای ایجاد رغبت در رانندگان تاکسی جهت تعویض خودروهایشان در نظر گرفته شده است.

محمدرضا معتمدی ادامه داد: پیشبینی افزایش کرایه مسیرهای این خودروها پس از تحویل به صاحبانشان باتوجه به قیمت بالای آنها قابل قبول نیست؛ زیرا با در نظر گرفتن تسهیلاتی که برای صاحبان خودرورها در نظر گرفته شده، مانند بهره کم، تسهیلات با نحوه دریافت آسان و گارانتی کیفی خودروها، هیچ گونه افزایش کرایه ‌ای در خصوص تردد با این خودروها وجود ندارد.

وی ادامه داد: محدودیت انتخاب مدل خودرو را برای امکان خرید تاکسی پلاک اروند برداشته ‌ایم که استقبال مناسب‌ تری از این طرح به عمل آید، اما در صورت عدم استقبال این مهم  را به بخش خصوصی تاکسی رانی که هم ‌اکنون بدون درخواست دریافت تسهیلات بسیار راغب به خرید این خودروها جهت سرویس خود است واگذار می ‌کنیم، اگرچه تاکسی ‌رانی و رانندگان تاکسی به دلیل سابقه ‌ای که دارند برای ما در اولویت قرار دارند.

همچنین فرماندار ویژه آبادان درخصوص استقبال رانندگان تاکسی شهرستان از این طرح گفت:50 درصد از متقاضیان تاکسی ‌های شهری از طرح ورود ماشین پلاک اروند به ناوگان شهری استقبال کرده اند و منطقه آزاد متعهد شده است 30 میلیون تومان وام با کارمزد 2 درصد به متقاضیان بدهد.

عزیز‌الله شهبازی ادامه داد: شهرهای آبادان و خرمشهر به لحاظ برخورداری از شرایط خاص انتظارات مردم این دو شهرستان در حد شرایط موجود است و با توجه به تردد اتباع خارجی به منظور مراجعات پزشکی، توریست درمانی، تردد زائران اربعین حسینی همچنین ورود سرمایه ‌گذاران خارجی در این شهرها انتظار می ‌رود ماشین ‌هایی با پلاک اروند وارد ناوگان شهری شوند.

فرماندار آبادان با بیان اینکه ناوگان شهری هم اتوبوس و هم مینی‌بوس در دو شهرستان ضعیف است گفت: جمع کل تاکسی‌های آبادان 2 هزار و 436 تاکسی است.

 وی افزود: شهر آبادان با 290 هزار نفر جمعیت سومین شهر پر جمعیت خوزستان بوده و این در حالی است که جمعیت سیال ما نیز زیاد است اما خدمات شهری در حد و شایسته مردم نیست.

همچنین اسماعیل زمانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند درخصوص تعداد تاکسی های وارد شده به منطقه آزاد اروند گفت: در سال جاری تعداد 500 دستگاه خودرو پلاک اروند به منطقه وارد شده که از این تعداد 300 خودرو به شهرستان آبادان و 200 خودروی دیگر به خرمشهر اختصاص داده شده است.

 وی افزود: روند تحویل این خودروها به این صورت است که باید تاکسیرانی اسامی متقاضیان تاکسی پلاک اروند را به سازمان منطقه آزاد اروند ابلاغ و اعلام کند و پس از تخصیص وام و گذراندن مراحل تحویل، این خودروها به صاحبان خود واگذار می‌شوند.

در یک بازدید میدانی و گفتگو با رانندگان تاکسی گلایه های آنان را از طرح جویا شدیم.

قاسم زبیدی یکی از رانندگان با سابقه شهرستان آبادان با اشاره به بالا بودن هزینه های زندگی این طرح را منسوخ شده دانست و گفت: من در حال حاضر تنها نان آور یک خانواده پنج نفری هستم که با روزی 16 ساعت کار در خیابان های آبادان به سختی می توان هزینه های زندگی خود را تامین کنم و این درحالی است که توانسته ام از ارثیه پدری خانه ای برای فرزندانم تهیه کنم و از دادن اجاره خانه معاف هستم.

وی ادامه داد: در صورتی که تعویض تاکسی من با خودروهای پلاک اروند، با وام کم بهره باشد توانایی پرداخت اقساط 200 هزار تومانی هم برای من بسیار مشکل و ناممکن است؛ بنابراین اعطای آن را به لقایش بخشیده ام.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی در این خصوص گفت: خدمات پس از فروشی که مسئولان برای مالکان این خودروها در نظر گرفته اند شامل فروش نصف قیمت یا زیر قیمت بازار، برای خرید قطعات خودرو و مشکلات فنی این ماشین ها می شود؟

وی ادامه داد: راننده تاکسی که در ماه به سختی می تواند هزینه های زندگی خود را تامین کند آیا توانایی آن را دارد که هزینه های تعویض روغن این خودروها را تامین کند و یا آینکه در صورت تصادف یا مشکلاتی از این دست خودرو خود را نوسازی کند؟

این راننده ادامه داد: اگر در شهر یک گشت دو ساعته داشته باشید می بینید که بیش از بیست نفر از راننده های تاکسی از این طرح استقبال نکرده اند و در آینده نیز اگر شرایط به همین منوال باشد تغییری ایجاد نمی شود.

شاید این نکته از چشم مسئولان شهرهای آبادان و خرمشهر دور مانده که مردم این شهرها با محرومیت های زیادی دست و پنجه نرم می کنند و برای بسیاری از آنها این امکان وجود ندارد که تغییرات بزرگی را به درآمدهای مالی خانواده های خود تحمیل کنند.این درحالی است که رانندگان تاکسی با وجود خودروهای شخصی که در شهر به راحتی تردد کرده و  مسافران را جابه جا می کنند، مانند سال های گذشته نمی توانند درآمد مکفی برای خانواده های خود داشته باشند و هزینه های زندگی را تامین کنند.

این موضوع اهتمام و توجه بیشتر مسئولان شهرستان و منطقه آزاد اروند را به این نکته معطوف می کند که تسهیلات بیشتری را برای این قشر کم درآمد در نظر بگیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.