محمد فتحی: حمام اتحادیه ارومیه برای استفاده متناسب با شأن تاریخی اثر در صدد جذب سرمایه گذار است.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، معاون  فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی در گفت وگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: حمام اتحادیه درسنوات گذشته با هزینه کرد اعتبارات قابل توجهی مرمت و تملیک شده است که برطبق مصوبه هیأت دولت از طریق صندوق حفظ و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور، به مزایده گذاشته شده و در صدد جذب سرمایه گذار است.

وی افزود: این مکان بصورت بلند مدت اجاره داده می شود که از حالت راکد خارج شود تا سرمایه گذار با تعریف کاربری متناسب با شأن تاریخی اثر در صدد احیای این بنا باشد و بصورت مناسب جهت جذب گردشگر یا بازدید کننده استفاده نماید.

حمام اتحادیه در بافت قدیم شهر ارومیه و در کنار بازار قدیمی این شهر قرار گرفته است که بر طبق کتیبه ای که در ساقه داخلی گنبد قرار دارد در سال 1335 ه.ق ( دوره قاجاریه ) و توسط معمار معروف آن دوره به نام معمار علی اشرف ساخته شده است که در تقاطع خیابان امام خمینی و بعثت روبروی بازار تاریخی ارومیه قرار دارد.

حمام اتحادیه ارومیه چشم براه سرمایه گذار

این حمام دارای فضاهای ورودی ، سربینه ، بینه ، گرمخانه و اتاق تنظیف است که تنها یک ورودی داشته و آن هم از راسته بازار اصلی باز می شود

این بنا درای گنبدی نسبتاً بزرگ بر روی بینه است و فضاهای دیگر با طاق پوشیده شده که پلان این حمام به صورت شرقی – غربی قرار گرفته و ورودی آن از سمت غرب بنا می باشد و مصالح به کار رفته در این بنا آجر ، سنگ و آهک بوده که از آجر در اجرای طاق ها و گنبد و از سنگ در پی و برخی دیوارها استفاده گردیده است .

تزیینات عمده این حمام تنها در کتیبه کاشی کاری ساقه گنبد قابل مشاهده بوده و با ارتفاع تقریباً 45 سانتی متر دور تا دور ساقه گنبد در قسمت بینه حمام قرار گرفته که صحنه زیبای مینیاتوری را به تصویر کشیده است.

حمام اتحادیه ارومیه چشم براه سرمایه گذار

حمام اتحادیه به شماره 9104 در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده و نوع سازه آن طاق و تویزه و دیوار باربر است که عناصر الحاق شده این بنا اتاقک های قسمت گرمخانه است و دیوارها و طاق ها از عناصر مرمت شده حمام اتحادیه می باشد .

حمام اتحادیه ارومیه چشم براه سرمایه گذار

این بنا دارای تأسیسات زیر بنایی همچون آب ، برق ، تلفن ، گاز ، لوله کشی و ... است .

حمام اتحادیه در مالکیت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری است .

انتهای پیام/س 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.