گرگان؛

روز گرگان در تقویم ایران

روز 5 آذر در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ در جلسه روزگذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست دکتر روحانی رییس محترم جمهور، مقرر شد در ضمیمه تقویم رسمی کشور، روز پنجم آذر به نام روز قیام مردم گرگان ثبت شود.

منشاء واقعه پنج آذر سال 57 گرگان واقعه 29 آبان در مشهد مقدس و حرم مطهر امام رضا (ع) بود که عمال رژیم شاهنشاهی با حمله مسلحانه دست به بی حرمتی و جسارت در حرم رضوی زده بودند.

این حادثه قلب مردم مذهبی کشور، امام راحل(ره) و مردم مذهبی گلستان را جریحه دار ساخت و حضرت امام راحل و مراجع عظام هفتمین روز این واقعه را عزای عمومی اعلام کردند.

به دنبال این فرمان و موضوع، مردم شهر گرگان و دیگر مناطق صبح روز پنجم آذرماه 57 در فلکه امامزاده عبدالله گرگان تجمع کردند تا در یک راهپیمایی آرام شرکت کنند و خشم انزاجار خویش را از حرکت رژیم نمایش دهند.

ماموران رژیم بویژه ماموران شهربانی وقت قبل از آنکه این راهپپیمایی از محل تجمع شروع شود، مسیر تظاهرات را بصورت مسلحانه بستند و بسوی تجمع کنندگان شلیک کردند.

ماموارن رژیم با تیراندازی بسوی مردم سعی در سرکوب کردند و تعداد زیادی از این مردم بیگناه را در اولین لحظات شهید و مجروح کردند.

در حماسه بزرگ 5 آذر گرگان 14 نفر به شهادت رسیدند و 150 نفر از مردم منطقه مجروح شدند.




انتهای پیام/م
برچسب ها: گلستان ، گرگان ، ثبت ، 5 آذر ، تقویم ، روز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.