گزارش/

ترافیک سیاست خارجی متوازن جمهوری اسلامی در "حیاط خلوت کاخ سفید"

سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به حوزه آمریکای لاتین بازتاب‌های فراوانی در جهان منعکس کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی روزهای  گذشته در رأس یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی، به شش کشور آمریکای لاتین رهسپار شد. 
 
این سفر، نخستین دیدار رییس دستگاه دیپلماسی در دولت یازدهم از آمریکای لاتین بشمار می‎رود. گفتنی است هیأتی متشکل از 120 نفر از تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی بخشهای خصوصی و دولتی وی را همراهی کردند. 
 
اولین مقصد ظریف، هاوانا پایتخت کوبا بود؛ سرزمین فیدل کاسترو، جایی که شاید شهروندان و رهبران آن، احساس دوستی و نزدیکی فراوانی با مردم ایران و ایدئولوژی انقلاب اسلامی داشته باشند. وی پس از آن، به نیکاراگوئه دیگر کشور انقلابی آمریکای مرکزی رفت تا با رهبران و مقامهای بلندپایه این کشور دوست در زمینه تقویت مبادلات و همکاری‎های اقتصادی گفت‎وگو کند.  

ترافیک سیاست خارجی متوازن جمهوری اسلامی در
 
اما کاروان سیاسی کشورمان به ریاست ظریف پس از آن، از کشورهای اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا در آمریکای جنوبی دیدن کرد. بحث و تبال نظر با مقامهای بلندپایه دولتی و شرکت در نشستهای مشترک اقتصادی از مهمترین برنامه‎های این سفر یک هفته‎ای بود. 

باید افزود: سفر ظریف به شیلی پس از بازگشایی سفارت این کشور در تهران پس از 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی صورت می‎گیرد که این موضوع مبین فصل جدیدی از روابط خارجی تهران – سانتیاگو خواهد بود. 

نکته جالب توجه در این سفر اینکه؛ به دلیل اسپانیولی زبان بودن کشورهای مذکور، ظریف پیش از آغاز این سفردر پیام توئیتری به دو زبان انگلیسی و اسپانیولی گفت که روز یکشنبه(31/5/95) سفر دوره‎ای خود به شش کشور آمریکای لاتین را به همراه یک گروه از صاحبان شرکتهای ایرانی به منظور تقویت پیوندهای سیاسی و اقتصادی انجام می‎دهد. 

 نگاه ظریف دستگاه دیپلماسی کشور بر توازن سیاست خارجی

سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به کشورهای آمریکای لاتین را می‎توان در جهت  تقویت روابط سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و حوزه مهم آمریکای لاتین ارزیابی نمود.

ترافیک سیاست خارجی متوازن جمهوری اسلامی در

به نظر می‎رسد پس از پایان مذاکرات هسته‎ای و آغاز دوران پسا برجام، استراتژی جمهوری اسلامی معطوف به احیای مناسبات با سایر مرزهای جغرافیایی جهان باشد. بطور کلی اصل کلان سیاست کشور بر پایه حسن ارتباط با تمامی کشورهای همسایه و سایر دولتهای مشروع نظام بین‎الملل استوار شده است.

اما در چند سال اخیر آن هم از روی ضرورت، نوک پیکان دیپلماسی تهران به سوی کشورهای اروپایی به ویژه شش قدرت بزرگ دنیا نشانه گیری شده بود. حال که فضای سیاسی کشور در مرحله پس از برجام قرار گرفته است دیپلماتهای کشورمان چمدان حاوی مناسبات اقتصادی  -سیاسی خود را به مقصد قاره پهناور آمریکا بستند.

می‎توان گفت گام جدید تهران برای از سرگیری و گسترش روابط  خارجی خود با کشورهای آمریکای لاتین نشان دهنده اولویت حاکمیت بر توازن جهان شمول سیاست خارجی باشد.

 دیپلماسی جمهوری اسلامی در کانون توجه رسانه‎ها

شبکه خبری "راشا تودی" با انتشار گزارشی درباره سفر اخیر ظریف به آمریکای لاتین و کشورهای مختلف آن قاره می‎نویسد:"وزیر امور خارجه ایران سفر خود به شش کشور منطقه را اغاز کرده است. هدف او تقویت روابط سیاسی و تجاری است. 

ترافیک سیاست خارجی متوازن جمهوری اسلامی در

این اولین سفر جامع ظریف به آمریکای لاتین است. روشن است، هدف اصلی او اقتصادی است. تعداد نمایندگان هیأت همراه او که شامل 60 بازرگان از هر دو بخش دولتی و خصوصی می‎شوند به خوبی نشان دهنده این موضوع است. بخش‎های کلیدی برای تقویت روابط ایران و آمریکای لاتین شامل؛ پتروشیمی، نفت، معدن، پزشکی، کشاورزی و مهندسی خواهد بود. 

 این رسانه در ادامه با طرح این موضوع که ایران درآمریکای لاتین بدنبال چیست می‎نویسد:"پنج کشوری که ظریف از آنها دیدار می‎کند عضو گروه موسوم به "آلبا" هستند که همگی در تضاد با سیاست‎های ایالات متحده است. 

از سویی دیگر، خبرگزاری دویچه وله آلمان با اشاره به این که ایران سعی دارد از فرصت لغو تحریم‎های بین‎المللی برای گسترش همکاری‎های تجاری با کشورهای امریکای لاتین استفاده کند می‎افزاید:"این هفته در هاوانا از ظریف استقبال گرمی بعمل آمد. هر دو کشور بر اتحاد طولانی مدت علیه آمریکا تاکید کردند.

این خبرگزاری با اشاره به اینکه بدلیل مشکلاتی که برای نفت ونزوئلا و انتقال کشتی‎های باری ایجاد شد، هاوانا به سوی شریکی جایگزین که تهران باشدبه جهت خرید انرژی ترغیب شد. دویچه وله در پایان خاطر نشان کرد، هر دو کشور  ایران و ونزوئلا در طول سالیان گذشه موضعی ضد آمریکایی داشه‎اند و هر دو عضو اوپک بوده اند. 

قدرت‎نمایی دیپلماسی تهران بیخ گوش واشنگتن

بدون تردید صدای گام‎های دیپلماسی جمهوری اسلامی در حیاط خلوت دولت ایالات متحده می‎تواند حاوی پیام مهمی برای کاخ سفید و غرب باشد. همان گونه که اشاره شد، به لحاظ دستاوردهای انقلابی، ایران و کشورهای آمریکای لاتین دارای نقاط مشترکی هستند. امروز جمهوری اسلامی ایران در حالی باب گفت‎وگو و گسترش روابط را با قاره پهناور آمریکا آغاز کرده است که این حوزه جغرافیایی مشتمل بر 20 کشور از جهان، روزگاری پرچم استقلال خواهی را علیه نظام سلطه آمریکا علم کردند و مانع از تسری امپراتوری آمریکا به سایر مناطق آمریکا شدند.

ترافیک سیاست خارجی متوازن جمهوری اسلامی در

شاید تقویت پیوند بین انقلاب اسلامی ایران با انقلابهای حوزه آمریکای لاتین، برای مقامات کاخ سفید بدان معنا باشد که دیگر تفکر منحط ایران هراسی و پروژه انزوای ایران در منطقه و جهان به سر رسیده است. امروز دامنه نفوذ دیپلماسی ایرانی آن سوی حوزه دریای کارائیب را در نوردیده است و این بیانگر آن است که؛ کشورهای مستقل در سرتاسر دنیا حتی دولی که با مرزهای ایالات متحده در یک امتداد هستند، بمنظور برقراری روابط سیاسی با جمهوری اسلامی ایران از مقامات آمریکایی اجازه نخواهد گرفت. همانگونه که در دوران پسا برجام ایتالیا- فرانسه - اتریش - سوییس - اسپانیا و ... برای سفر به تهران از آمریکا رخصت طلب ننمودند.

رصد سیاست خارجی تهران، سدی در برابر کودتای نرم کاخ سفید

در عرصه سیاسی باید پذیرفت، هر منطقه‎ای از نظام بين‎الملل دارای ظرفيتهايی است. در گذشته، روابط جمهوری اسلامی و کشورهای آمريکای لاتين رابطه‎ای موثر و دوجانبه بود. با اين وجود در چند سال اخیر ما شاهد کندی اين روابط هستيم. از سوی ديگر، سرمایه‎گذاری بلند مدت دولت آمریکا بر روی آمريکای لاتين و تلاش اين کشور برای از هم گسيختن نظام سوسیالیستی ضد امپریالیسم در اين نقطه از جهان نشان دهنده اهميت آمريکای مرکزی و جنوبی است.

ترافیک سیاست خارجی متوازن جمهوری اسلامی در

موازنه منفی ايالات متحده آمريکا در تحولات آمريکای لاتين موضوعی نيست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. در حالی که مقامات آمريکايی اظهار نظری در خصوص تحولات جاری در آمريکای لاتين به ميان نمی‎آورند. شواهد و مستندات نشان می‎دهد که واشنگتن کانون اصلی و اتاق فکر و عمليات تحولات اخير در اين منطقه محسوب می‎شود. آنچه در برزيل و ونزوئلا بر عليه جريانهای سوسياليست در اين کشورها و کشورهای ديگری نظير اکوادور، بوليوی ، کوبا و ... رخ می‎دهد خود نشانه کودتای نرم آمريکا در آمريکای لاتين است. 

به هر جهت گسترش روابط کشورمان با قاره آمریکا بویژه بخش لاتین و مرکزی، علاوه بر اینکه سیاست خارجی ما را از مرحله تک قطبی وارد فاز چند قطبی می‎کند، بستر مناسبی را برای انتقال قابلیتهای فنی - مهندسی، صدور کالاهای ساخت داخل همچون خودرو و ادوات کشاورزی و... فراهم آورده و چرخ اقتصاد کشور را در جهت اقتصاد مقاومتی مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری را به گردش در می‎آورد.

ترافیک سیاست خارجی متوازن جمهوری اسلامی در

از منظری دیگر، نگاه همه جانبه گرایانه روابط خارجی ما تا اندازه زیادی عدم وابستگی کشور را به غرب کاهش داده و اقتصاد کشور را در برابر تحریمهای احتمالی آینده غرب مقاوم‎تر خواهد کرد. لذا زمزمه قدرتمند جمهوری اسلامی بیخ گوش آمریکا به شدت سیاستهای خصمانه واشنگتن را به چالش کشیده و بر موازنه مثبت در جهت حفظ جبهه استکبار ستیز آمریکای لاتین تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

گزارش از محمدرضاشجاعیان

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار