بندرعباس،

برای نخستین بار در کشورکاشت درخت در مناطق بیابانی بدون آبیاری استان

برای نخستین بار در کشورکاشت درخت در مناطق بیابانی هرمزگان بدون آبیاری صورت گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس،معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان گفت: با استفاده از دستگاه واترباکس( جعبه آب) رطوبت و شرجی هوا تبدیل به آب می شود.
پوربلیغی افزود:در این طرح 25 دستگاه واترباکس در یک هکتار از بیابان های روستای ارمک شهرستان بندرلنگه نصب شد.
وی گفت: در اجرای این طرح 50 درخت از گونه های بومی چوچ،مغیر،کهور ایرانی و کرت محلی وکنار بصورت آزمایشی کاشته شده است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان با بیان اینکه این دستگاه گنجایش ذخیره سازی 15لیتر آب دارد گفت:این دستگاه آب موردنیاز نهال از رطوبت هوا و شبنم تامین می کند.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان افزود:هزینه خرید هر دستگاه واترباکس از خارج از کشور 30 هزار تومان است.
مجید پوربلیغی گفت: با توجه به خشکسالی 18 ساله در استان و کمبود منابع آب و لزوم درختکاری، از این دستگاه می توان برای صرفه جویی در مصرف آب ،حفظ محیط زیست ، ایجاد پوشش سبز ، مقابله با پدیده گرد و غبار و احیا جنگل ها در مناطق خشک و بیابانی استفاده کرد.
وی افزود هزینه بیابان زدایی با استفاده از دستگاه واترباکس در هر هکتار در مدت چهارسال 4 میلیون تومان و هزینه روش سنتی آبیاری 13 میلیون تومان است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان گفت: این دستگاه تاده سال قابل استفاده است و پس از سال چهارم با سازگاری نهال با شرایط اکولوژیکی منطقه به مکان دیگری انتقال می یابد و درون آن نهالکاری می شود .
استان هرمزگان دارای 318 هزار هکتار کانون بحران فرسایش بادی است.
روستای ارمک در 50 کیلومتری شمال شهربندرلنگه قرار دارد.
انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.