ستاره های جوان سحابی "NGC 7129 " +عکس

ناسا روزانه عکس هایی از پدیده های مختلف و زیبای نجومی را منتشر میکند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خورشید‌های جوان  در سحابی NGC 7129 قرار دارند که در فاصله‌ی ۳۰۰۰ سال نوری از ما و صورت فلکی قیطس قرار دارد، این ستاره‌ها به طور نسبی کم سن محسوب میشوند و  فقط چند میلیون سال عمر دارند.

به نظر می‌رسد خورشید ما حدود ۵ میلیارد سال قبل در چنین پرورشگاه ستاره ای  متولد شده است. نکته قابل توجه این عکس  بازتاب زیبای نور آبی رنگ منتشر شده از ابرهای گازی این ستارگان جوان است.

قسمت‌های قرمز رنگ و متراکم هلالی شکل  نیز نشانگر وجود ستاره‌های بسیار پر انرژی جوان  هستند که به نام  Herbig-Haro شناخته می شوند ، که رنگ و شکل آنها بر اثر گاز های هیدروژنی درخشان منتشر شده از طوفان های به وجود آمده از تولد ستارگان جدید است.

رشته‌های کم‌نورتر تابش قرمز رنگ آمیخته با بابر های گازی آبی رنگ نور فرابنفش  و نامرئی ستاره‌ها به نور مرئی قرمز تبدیل  میکنند. در نهایت پس از میلیون‌ها سال این گازها پراکنده می‌شوند و خوشه‌ی ستاره‌ای بازی باقی می‌ماند که دور مرکز کهکشان گردش می‌کند. در سمت راست-بالای سحابی به راحتی می‌توان رشته‌های سحابی نشری را دید. اخیرا مشخص شده که احتمالا آن‌ها باقی‌مانده‌ی ابرنواختری هستند. این نمای تلسکوپی بیشتر از ۴۰ سال نوری قطر دارد.

برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی روی عکس کلیک کنید.

ستاره های جوان سحابی