سرخه؛

بند آبی روستای افتر سرخه افتتاح شد

برای احداث این بند آبی در مجموعه سه میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان هزینه صرف شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازسرخه ، رئیس اداره منابع طبیعی سرخه از افتتاح بند سنگی، خاکی روستای افتر این شهرستان خبر داد و گفت: حجم مخزنی این بند آبی، ۶۰هزار و ۴۰متر مکعب است.
حمیدرضا همتی، در آئین افتتاح بند خاکی، سنگی روستای افتر در منطقه کلیای این روستا، ضمن بیان اینکه برای ساخت این بند، چهار هزار و ۹۰۰متر مکعب عملیات سنگ ریزی و ملات سازی انجام شده است، گفت: برای احداث این بند آبی در مجموعه سه میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان هزینه صرف شده است.
وی افزود: این بند آبی در منطقه کلیای روستای افتر سرخه با هدف تعادل بخشی سفره های زیرزمینی با حضور مسئولان ارشد شهرستانی مورد بهره برداری قرار گرفت.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سرخه درباره ماهیت ایجاد طرح های آبخیزداری، توضیح داد: مسئله ایجاد طرح های آبخیزداری، امروز اولویت مهمی است که مجموعه مدیریتی منابع طبیعی سرخه و استان سمنان نیز به این مقوله عنایت ویژه ای دارند چرا که اجرای طرح آبخیزداری و آبخوانداری موجب تعادل بخشی سفره های زیر زمینی خواهد شد و این امر امروز نیاز استان و کشور است.
همتی بیان داشت: طرح های آبخیزداری در دو مقوله اقدامات فیزیکی، مکانیکی و فعالیت های احیای پوشش گیاهی تعریف می شود که بر اساس آن ها می توان جلوی آب را با بند سنگ و سیمانی، یا خاکی گرفت و پس از کاهش سرعت آب، آن را رها کرد.
وی افزود: اهداف اجرای این پروژه کنترل فرسایش و رسوب، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت سیل و همچنین تغذیه سفره آب های زیرزمینی است و بهترین راه جلوگیری از روند افت سطح آب‌های زیرزمینی، اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری است.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سرخه همچنین گفت: طرح های آبخیزداری سندی مدون از مجموعه اقداماتی است که بر اساس اصول مدیریت پایدار حوزه آبخیز به منظور حفظ، احیاء، اصلاح و توسعه و بهره برداری آب و خاک حوزه آبخیز تدوین و پس از تصویب سازمان به اجرا در می آید لذا در حوزه های آبخیز، رواناب ناشی از باران در آبراهه ها جمع آوری شده و به یک خروجی نظیر رودخانه، آب انباشت، تالاب و دریاچه و دریا هدایت می شود.
همتی بیان داشت: اجرای عملیات آبخیزداری باعث کاهش خسارات ناشی از سیل، کاهش تلفات منابع آب و خاک و تقویت پوشش گیاهی می شود.
وی افزود: طرح های آبخیزداری عاملی برای حفظ و ترمیم پوشش گیاهی منطقه و نگهداشت بهینه آب در سطح حوزه آبخیز محسوب می شود و از آنجا که کشت و توسعه درختان مثمر در اراضی شیب دار که منشاء فرسایش است می‌تواند به عنوان راهبردی کارآمد در اینگونه اراضی عمل کند و گامی مهم برای حفظ، تثبیت خاک و احیاء عرصه های آسیب دیده باشد.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار