شیراز؛

تاثیر سلنیوم بر سلامت انسان

سلنیوم در عملکرد بسیاری از آنزیم ها که برای سلامتی انسان ضروری هستند، نقش دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ کارشناس ارشد تغذیه در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: سلنیوم یک ماده معدنی ضروری با خاصیت آنتی اکسیدانی است که در غذاهای دریایی، جگر، گوشت، ماکیان و تخم مرغ یافت می شود.
دنیا فیروزی ادامه داد: سلنیوم در عملکرد بسیاری از آنزیم ها که برای سلامتی انسان ضروری هستند، نقش دارد؛ وضعیت سلنیوم بالا با مرگ و میر پایین تر در ارتباط است و سطح آن در فرآیند پیری کاهش پیدا می کند.  
وی مقدار دریافت سلنیوم در نقاط مختلف جهان را بسیار متفاوت برشمرد و افزود: محدوده این ماده در بدن از کمبود تا مسمومیت است که باعث ریزش مو و ناخن، بروز مسائل سیستم عصبی و پوست، دندان های ناسالم و فلج می شود.  
فیروزی با اشاره به مطالعات انسانی که بیانگر ارتباط بین خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل و وضعیت سلنیوم است اضافه کرد: سلنیوم برای مغز ضروری است؛ در زمان کمبود سلنیوم، سلنیوم مغز نسبت به سایر ارگان های بدن بیشتر حفظ می شود، یعنی دیرتر تخلیه می شود؛ از سوی دیگر کمبود سلنیوم باعث آسیب های غیر قابل برگشت به مغز می شود، شیوع بیماری پارکینسون با کاهش سلنیوم افزایش می یابد.  
این کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز این ماده معدنی را یک محافظ قوی برای برخی از انواع سرطان معرفی کرد و گفت: مشاهده شده است که سلنیوم باعث کاهش رشد تومور نیز می شود، به طور کلی، به نظر می رسد که سطح سلنیوم پایین، به ویژه برای مردان، با خطر ابتلا به سرطان در ارتباط است.
فیروزی یادآور شد: اثرات مفید سلنیوم بر روی سیستم قلبی عروقی ناشی از نقش آن در پیشگیری از آسیب اکسیداتیو لیپیدها، ممانعت از تجمع پلاکتی و کاهش التهاب است، دریافت سلنیوم حدود 60 میلی گرم در روز برای مردان و 53 میلی گرم در روز برای زنان است.
انتهای پیام/ن
برچسب ها: سلنیوم ، سلامت ، انسان ، آنزیم ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار