ناسا: زمین با سرعتی بی سابقه در حال گرم شدن است

دماهای ثبت شده نشان می دهد سرعت گرم شدن زمین در هزاره اخیر، بی سابقه بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از گاردین، دانشمندان ارشد اقلیم شناس ناسا می گویند کره زمین با سرعتی بی سابقه در هزار سال اخیر در حال گرم شدن است و به «احتمال بسیار زیاد» دمای آن در محدوده مورد توافق سال گذشته کشورها باقی نخواهد ماند.

در سال جاری، شاهد گرمای بی سابقه در سرتاسر جهان بوده ایم و میانگین دمای هوا، از اوج دمایی قرن نوزدهم، به میزان 1.38 درجه فراتر رفته است و به شکلی خطرناک به حداکثر دمای توافق شده 1.5 درجه ای توافق اقلیمی پاریس نزدیک می شود. ماه جولای، گرم ترین دما در کل ثبت رکورد امروزی دمای هوا از سال 1880 تاکنون ثبت شده است و از اکتبر سال 2015 به بعد، دمای ثبت شده هوا، افزایش بی سابقه ای داشته است.

اما ناسا می گوید ثبت دمای قبل از این دوران، با بررسی های هسته های یخی و رسوب ها مشخص کرده است که روند افزایش گرما در هزاره اخیر، بی سابقه بوده است.

گاوین اشمیت، مدیرعامل موسسه گودارد برای مطالعات فضایی می گوید: «حفظ افزایش 1.5 درجه ای دما، نیازمند کاهش سریع و اساسی تولید دی اکسید کربن یا مهندسی هماهنگ آب و هوا است و چنین احتمالی بعید است. ما حتی نمی توانیم محدوده 2 درجه افزایش دما را رعایت کنیم.»

اشمیت با تکرار پیش بینی های قبلی خود اعلام کرد در سال 2016 به احتمال 99 درصد، گرم ترین دمای ثبت شده را شاهد خواهیم بود که 20 درصد آن به پدیده ال نینو مربوط است. سال گذشته که گرم ترین سال ثبت شده بود، رکورد سال قبل خود یعنی 2014 را شکست. وی همچنین پیش بینی کرد جوامع بشری در 100 سال آینده، با این مشکل، به صورت مزمن دست به گریبان خواهند بود.

بررسی ها نشان می دهد دمای هوای زمین پس از خروج از عصر یخبندان، هر 5000 سال به میزان 4 تا 7 درجه افزایش داشته است. اما روند گرم شدن زمین در قرن گذشته، سرعتی 10 برابر سابق داشته است.

ناسا معتقد است روند گرم شدن زمین در 100 سال آینده، با سرعتی 20 برابر میانگین تاریخی خود ادامه خواهد یافت.

دی اکسید کربن معلق در هوا ناشی از نیروگاه ها، حمل و نقل و کشاورزی، تا آخر قرن 21 باعث بالا آمدن سطح آب دریاها به میزان یک متر خواهد شد و در قرن های بعدی به 25 متر خواهد رسید. افزایش دما باعث ذوب شدن یخ های قطبی و غیر قابل سکونت شدن بخش های بزرگی از خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد شد و «دوره ششم انقراض گسترده» گونه های حیوانی را رقم خواهد زد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار