سی‌ان‌ان: حرکت ویروس زیکا در جهان سرعت گرفته است+ تصاویر

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی به گسترده شدن ویروس زیکا در آمریکای مرکزی و شمالی، آسیا و آفریقا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی به قلم "سندی لاموته" نوشت: روند گسترش ویروس زیکا سرعت گرفته است بطوریکه از آفریقا به سمت پلی‌نزی فرانسه (یکی از قلمروهای فرادریایی فرانسه در بخش جنوبی اقیانوس آرام)، آمریکای مرکزی و جنوبی و حالا ایالات متحده آمریکا و آسیا را درگیر خود کرده است. 

سی‌ان‌ان: حرکت ویروس زیکا در جهان سرعت گرفته است+ تصاویر

ویروس زیکا در این مناطق به دلیل تردد گردشگران، تاجران و بازرگان شیوع پیدا کرد. این افراد عامل بیماری را از مناطق آلوده به کشورهایشان انتقال دادند.از هر 5 نفر مبتلا به ویروس زیکا، 4 نفر هیچ علامتی مبنی بر ابتلای به این بیماری ندارد و به همین دلیل است که افراد بدون قرنطینه شدن و یا انجام ازمایش‌های پزشکی به کشورهایشان بازمی‌گردند درحالیکه ویروس زیکا در جریان خون آنها وجود دارد.

نقشه زیر نشان دهنده کشورهای درگیر ویروس زیکا (قرمز رنگ) و کشورهای در معرض زیکا (نارنجی رنگ) است:

سی‌ان‌ان: حرکت ویروس زیکا در جهان سرعت گرفته است+ تصاویر

سرعت انتقال و گسترش ویروس زیکا به اندازه‌ای است که کارشناسان هشدار دادند هیچ کشوری از ابتلا به این بیماری در امان نیست.

چرا زیکا خطرناک است؟

دانشمندان از سال‌ها پیش ویروس زیکا را شناسایی و تحت نظر داشتند. موضوع نگران‌کننده درباره زیکا، قابلیت جهش یافتن این ویروس است. اولین مورد ابتلا به زیکا در اوگاندا و سال 1974 مشاهده شد. هیچ موضوعی برای فرد در معرض ابتلا به زیکا، خطرناک‌تر از سرماخوردگی و یا آنفولانزا نیست. زنانی که به زیکا مبتلا می‌شوند کودکانی با ناهنجاری‌های مغزی به دنیا می‌آورند. در بسیاری از کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی از زنان خواسته شده تا حد امکان باردار نشوند. در آمریکا نیز به زنان توصیه شده حتی به مناطقی که در آن موردی از ابتلا به زیکا گزارش شده نیز دوری کنند.

زیکا واکسن دارد؟

هیچ واکسنی در شرایط کنونی برای زیکا وجود ندارد. هرچند برخی نهادهای خصوصی و حتی آژانس‌های دولتی بودجه‌های کلانی برای تحقیقات درمورد کشف واکسن زیکا صرف کرده‌اند؛ به هیچ نتیجه‌ای نرسیده و اعلام کردند کشف واکسن این بیماری ممکن است بیش از دو یا سه سال زمان برد.

دانشمندان به این موضوع مهم پی بردند که راهی برای واکسیناسیون افراد در برابر ویروسی که هنوز در هوا پراکنده است وجود ندارد. آنها تلاش می‌کنند واکسنی بسازند تا بیماری را در گردش خون فرد میزبان نابود کنند.

مبارزه با پشه ناقل ویروس زیکا

همزمان با آن دسته از دانشمندانی که برای ساخت واکسن زیکا تلاش می‌کنند، گروهی دیگر به دنبال یافتن راهی برای نابودی پشه ناقل ویروس زیکا هستند. در این مسیر از شیوه‌های سنتی استفاده از حشره کش و افت کش‌ها، مراقبت از آلوده نشدن آب‌ها، تشویق مردم به استفاده از توری و درزگیر برای درها و پنجره‌ها بهره گرفته می‌شود. جابه‌جایی پشه‌ها از طریق تهویه هوا و امثال آن بسیار راحت است. 

یکی دیگر از شیوه‌های مبارزه با پشه ناقل زیکا، کنترل و نابودی پشه ماده تب زرد است.اصل و منشاء گسترش ویروس زیکا در جهان همین گونه از پشه بوده است.
پشه ماده ناقل زیکا می‌تواند در هر تخم‌گذاری به طور متوسط 150 تخم بگذارد. اگر تخم این پشه در محیطی خشک باقی بماند تا یک سال قادر است به حیات خود ادامه دهد.

عوارض ویروس زیکا در بدن انسان

ویروس زیکا که بوسیله پشه به انسان منتقل می‌شود عوارض خطرناکی مانند میکروسفالی (کوچکی جمجمه و اختلال رشد مغزی) ایجاد می‌کند. پزشکان در خصوص این عوارضابراز نگرانی کرده‌اند.

 این بیماری که در اکثر موارد بدون علامت است یا علائم خفیفی مانند تب خفیف، سردرد، درد مفاصل، التهاب و قرمزی ملتحمه چشم و لکه‌های پوستی دارد و از راه خون منتقل می‌شود. 

علاوه بر این، همانند ویروس دنگی، نیل غربی و تب زرد نخستین بار به وسیله پشه منتقل شده است و در سال 1947 میلادی در جنگل زیکا در اوگاندا شناسایی شد. 

سی‌ان‌ان: حرکت ویروس زیکا در جهان سرعت گرفته است+ تصاویر

زیکا و رابطهٔ آن با بیماری میکروسفالی

با شیوع این ویروس در سال ۲۰۱۵ در برزیل، این احتمال مطرح شد که ویروس زیکا اثراتی زیان‌بار بر زنان باردار داشته باشد. در این سال، هزاران نوزاد - ۱۰ برابر میزان معمول سالانه- با میکروسفالی به دنیا آمدند، عارضه‌ای که در آن مغز به‌طور غیرطبیعی کوچک است. این نقصان هنگام تولد اغلب پس‌ازآن رخ داده بود که مادران در ابتدای بارداری علائم شبیه ابتلا به ویروس زیکا را نشان داده بودند. به نظر می‌رسد رابطه‌ای میان ابتلای مادران در ابتدای دوره بارداری به ویروس زیکا و تولد نوزادانشان با میکروسفالی وجود داشته باشد. انتشار گسترده‌تر ویروس زیکا ممکن است به تغییرات اقلیمی مربوط باشد که باعث گسترش زیستگاه پشه‌های ناقل آن شده‌اند.

سی‌ان‌ان: حرکت ویروس زیکا در جهان سرعت گرفته است+ تصاویر


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار