بفرمایید «آبنبات هل‌دار»/ خاطراتی واقعی اما غیرواقعی!

دور تازه مسابقه كتاب‌خوانی برنامه تلویزیونی «خندوانه» با معرفی 10 عنوان كتاب كار خود را آغاز كرده و تا ۳۱ شهریورماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، در این برنامه ۱۰ كتاب از طریق فروشگاه مجازی كتاب «طاقچه» معرفی و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و سوالات مسابقه نیز از متن این ۱۰ كتاب انتخاب می‌شود و مخاطب می‌تواند به هر تعداد از سوالات درباره كتابی كه انتخاب كرده است پاسخ دهد. سوالات مسابقه كتاب‌خوانی برنامه «خندوانه» از روز ۲۴ شهریورماه سال جاری از طریق اپلیكیشن طاقچه ارائه خواهد شد و برای شركت در این مسابقه هر شركت كننده ملزم به ثبت شماره تلفن همراه خود در این سامانه است.
 
یكی از این كتاب‌های معرفی شده، كتاب «آبنبات هل‌دار» نوشته مهرداد صدقی است كه از سوی انتشارات سوره مهر حوزه هنری منتشر شده است. این كتاب در 416 صفحه، داستان روزمره زندگی همه ماست ولی وقتی با نكته بینی ها و طنز همراه می شود، دنیایی زیبا فراروی خواننده قرار می‌دهد. «آبنبات هل‌دار» به عنوان كتاب سال چهاردهمین دوره جایزه شهید غنی پور نیز انتخاب شده است.
 
در این اثر مهرداد صدقی، هر داستانی یك راوی دارد؛ گوینده‌ای كه جریان یا جریان‌هایی را نقل می‌كند. گویندۀ داستان «آبنبات هل‌دار» راوی قهرمانی است كه با فاصلۀ زمانی از اصل رویدادها، اكنون از زاویۀ دید درونی، اتفاق‌ها و ماجراهای مربوط را نقل می‌كند. از این منظر و با توجه به توضیح ابتدایی كتاب در مورد واقعی نبودن داستان «آبنبات هل‌دار»، به نظر می‌رسد مؤلف از خاطره‌گونگی داستان به طور ماهرانه‌ای به عنوان یك تمهید در ایجاد باورپذیری این روایت بهره برده است؛ به طوری كه فضای نوستالوژیك و خاطره‌انگیز داستان ـ كه سرشار از عناصر آشنای دهۀ شصت، اعم از سریال‌ها، فیلم‌های سینمایی و كارتونی... و حتی شایعات این دهه چون وجود درصدی از طلا در سكه‌های پنج تومانی است ـ به‌علاوه لحن صمیمی و سادۀ راوی در بستر طنز ملایم اما مؤثر این داستان، همراهی پیوستۀ مخاطب را تا انتهای داستان با نویسنده در پی دارد.
 
یشترین توفیق مهرداد صدقی در «آبنبات هل‌دار» در این است كه راوی ـ به‌رغم بُعد زمانی و حتی مكانی با روایت ـ واقعاً از دل وقایع و داستان با مخاطب حرف می‌زند. او توانسته به‌خوبی موقعیت شخصیت‌ها را در دل حوادث بازیافت كند؛ بنابراین، داستان به‌رغم طنز درونی‌اش، بسیار موثق به نظر می‌رسد و حتی همین بیان طنز، هم‌افزایی مؤثری با سایر تمهیدات اثر داشته است.
 
از نویسنده كتاب «آبنبات هل‌دار» پیش از این نیز مجموعه طنزی به نام «نقطه ته خط» از سوی نشر سوره مهر منتشر شده كه شامل گزیده طنز‌هایی است كه در نشریه‌های گل‌آقا، هفته‌نامه سلامت و سپید منتشر شده است. نویسنده سعی كرده مطالبی را در این كتاب بگنجاند كه با مرور زمان هیچ‌گاه غبار كهنگی بر آن ننشسته و تازگی خود را همواره برای مخاطب هر دوران داشته باشد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار