بیرجند؛

چرخ کارخانه قند قهستان بدون حمایت مسئولان نمی چرخد

چرخ کارخانه قند قهستان درخراسان جنوبی نیاز به حمایت مسئولان استانی دارد.

چرخ کارخانه قند قهستان بدون حمایت مسئولان نمی چرد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛کارخانه‌ پیر و پا به سن گذاشته قند قهستان که در سالیان گذشته مقداری از بار اشتغالزایی و نان‌آوری به‌سفره خانواده‌های درمیانی را بر دوش کشیده است، طی 10 سال گذشته دشوارترین و پرتنش‌ترین دوران خود را در طول حیات 53 ساله‌اش سپری کرده است.

حقوق کارگران کارخانه قند قهستان پرداخت نشد، کارخانه قند قهستان در آستانه ورشکستگی و به عبارتی دیگر، تیترهای تکان دهنده‌ای هستند که طی 10 سال گذشته تاکنون در نشریات و روزنامه‌های خراسان جنوبی نگاه‌ها را به‌مشکلات موجود در بزرگترین صنعت شهرستان درمیان متوجه ساخته است.

برای پیگیری مشکلات و فرازو نشیب هایی که این کارخانه طی این سالها با آن روبه رو بوده است ، به این کارخانه رفتیم که در 95 کیلومتری بیرجند ، شهر اسدیه شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی قرار دارد.

*مشکلات مالی ، عامل توقف خط تولید کارخانه

کارخانه قند قهستان در سال 1336 در یکی از دور افتاده ترین نقاط ایران با هدف تثبیت جمعیت در مرز افتتاح شد.

چرخ کارخانه که شروع به چرخیدن کرد کلی شغل برای مردم منطقه ایجاد شد. علاوه بر این به دلیل کاشت زیاد چغندر در این منطقه محصول کشاورزان مستقیم وارد کارخانه می شد و در نهایت این که تفاله های چغندرنیز برای خوارک دام استفاده می شد.

به گفته یکی از کارگران که 22 سال در این کارخانه کار می کند : از سال84 به بعد کم کم سرعت چرخ کارخانه کم شد تا اینکه ازسال 93 به بعد به دلیل مشکلات مالی خط تولید متوقف شد.

وی با بیان اینکه این کارخانه 50 سال است که نقطه امید منطقه می باشد و تفاله تر و خشک تهیه می کرد. گفت : سوء مدیریت ،کم آبی وکشت کمترچغندر و فرسوده شدن دستگاه ها ، دلیل تعطیلی در سال 93 و بیکار شدن 350 نفر کارگر بود اما با این وجود همچنان چشم مردم این منطقه به چرخه ی تولید این کارخانه بود .

محمودی رادیکی از مالکین کارخانه بیان می کرد : سال گذشته که مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی و اقدام وعمل نام گذاری کردند بر آن شدیم تا با کمک دو نفر از دوستان و کمک دولت و مردم و کارگران این چرخ خوابیده را به حرکت در بیاوریم.

سرمایه گذاران جدید با کمک 45 نیروی کاری شروع به تلاش و بازسازی کارخانه کردند تا جایی که 80 درصد کارخانه باسازی شد.

عظیمی طبس یکی دیگر از مالکین هم گفت: در مورد باسازی و نوسازی در بحث صنایع جانبی نیاز به کمک داریم و در 19 بهمن ماه سال 94 بخش تصفیه شکر کارخانه را راه اندازی کردیم.

عبادی یکی دیگر از مالکین کارخانه در مورد سایر مشکلات گفت : در بخش کارگری هم 350 نفر کارگر رسمی و فصلی مشغول به کار بودند که با توجه به تعطیلی کارخانه باعث بروز یک سری مشکلاتی شده است و همچنین مشکل بزرگ این کارخانه تهیه چغندر قند کارخانه است که از مسئولان استانی می خواهیم که ما را یاری کنند.

با شنیدن سخنان مالکین کارخانه و رساندن مشکلاتشان به مسئولان استانی به سراغ عبدالعزیزکریمی معاون امور صنایع سازمان صنعت ، معدن وتجارت خراسان جنوبی رفتیم .

*پاسخ های امید وار کننده مسئولان

معاون امور صنایع سازمان صنعت ، معدن وتجارت خراسان جنوبی گفت: برای رفع مشکلات غیر فعال و تکمیل ظرفیت واحدهای فعال و راه اندازی طرح های نیمه تمام در سیستم بهینه یاب ثبت نام کنند و در کمیته کارشناسی مطرح ودر کارگروه مسائل آن بررسی و پس از تایید به بانک عامل جهت تکمیل مدارک و بررسی پرداخت تسهیلات معرفی خواهند شد.

هاشم ولی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی از دیگر مسئولان اجرایی پاسخ گو گفت : کاشت چغندر در این منطقه (درمیان) توجیه مناسبی ندارد ، اما حاضریم از طریق تشکلها برای تحویل چغندرتولیدی داخل استان تفاهم نامه ای بسته شود، کشاورزان هم برای ما اهمیت دارند تا هم کشاورزان از وجود این کارخانه بهره مند شوند و هم کارخانه تداوم داشته باشد .

وی افزود: در حوزه کشت های محصولات آب هیچ توصیه ای نمی کنیم چرا که در برنامه های ما هم نیست اما برای کشت فرا سرزمینی در کشور افغانستان ،ترکمنستان و قزاقستان می توانیم کمک به مدیران کارخانه کنیم.

امیدواریم پاسخ گویی مسئولان و اقداماتی که برای حل مشکلات کارخانه قند قهستان انجام می گیرد سریع تر نتیجه بخش باشد تا مردم این منطقه از یک سو شاهد فعال شدن چرخه تولید این کارخانه و از سوی دیگر طی فرمایشات رهبری معظم گام هایی در راه اقتصاد مقاومتی بردارند .

کمک به شروع به کار مجدد این کارخانه خواسته کارگران و مردم این منطقه بود که می تواند ثبات جمعیت در مرز و رفع مشکل بیکاری در منطقه را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار