چه افرادی در شهادت امام جواد(ع) نقش داشتند؟

آیت الله فقیهی گفت: شهادت امام جواد(ع) توطئه ای بود که با مشارکت چند نفر از خانواده و نزدیکان این امام مظلوم(ع) انجام شد.

آیت الله محمد علی فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مأمون زمانی که شکوه و عظمت امام جواد(ع) را دید، سعی کرد که در زندگی امام(ع) نفوذ کند. تجربه ای که مأمون نسبت به امام رضا(ع) داشت، باعث شد که وی ترفند جدیدی را برای زیر سلطه داشتن امام جواد(ع) داشته باشد بنابراین دخترش را به عقد امام جواد(ع) درآورد.

وی ادامه داد: مأمون با این کار هم اخبار زندگی امام جواد(ع) را رصد می‌کرد، هم ایشان زیر کنترلش بود.

فقیهی در خصوص اینکه چرا امام جواد(ع) وصلت با دختر مأمون را پذیرفت، بیان کرد: مأمون به گونه‌ای عرصه را برای امام جواد(ع) تنگ کرده بود که ایشان نمی توانست فعالیت های دینی خود را به راحتی انجام دهد. با این وجود اگر امام جواد(ع) ازدواج با دختر مأمون را هم نمی‌پذیرفت، عرصه بر امام تنگ‌تر هم می شد و امکان داشت ایشان به شهادت برسند و اسلام از میان رود.

این کارشناس مسائل مذهبی در خصوص نحوه شهادت امام جواد(ع) اظهار کرد: زمانی که معتصم بر جایگاه خلافت عباسیان تکیه زد، متوجه ارزش والای امام جواد(ع) شد. به همین دلیل به همراه ام‌الفضل همسر امام جواد(ع) که دختر مأمون بود و جعفر پسر مأمون، نقشه قتل امام نهم را کشیدند.

وی افزود: شهادت امام جواد(ع) توطئه ای بود که با مشارکت چند نفر از خانواده و نزدیکان این امام مظلوم(ع) انجام شد، شاید اگر معتصم عباسی تجربه برادرش مأمون را داشت، هیچ گاه دست به این کار نمی‌زد.

فقیهی در خصوص کرامات امام جواد(ع) گفت: علاوه بر سخاوتمندی ایشان که لقب جواد الأئمه را به همراه داشت، امام نهم(ع) به اندازه ای عالم و با اخلاق بودند که اهل سنت شیفته ویژگی هایشان بودند و روایت های این امام(ع) را نقل می کردند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار