روشی نوین برای بقای سلول های بنیادی توسط محقق ایرانی کشف شد

مدیر آزمایشگاه ژنتیک پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان اصفهان اظهار کرد: بقای بیشتر سلول های بنیادی انسانی در محیط آزمایشگاه امکان پذیر شد.

کامران قائدی  مدیر آزمایشگاه ژنتیک پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: استفاده از داروی پیوکلیتازون در محیط کشت سلول های بنیادی برای زنده نگه داشتن آنها، موفقیت بزرگی در سلول درمانی است. 

وی با بیان اینکه استفاده از سلول های بنیادی انسانی منفرد شده در درمان، مستلزم کشت در محیط آزمایشگاه است، تصریح کرد: با توجه به از دست دادن توانایی بقای  سلول های بنیادی انسانی در آزمایشگاه، پس از تحقیق و پژوهش توانستیم با استفاده از داروی پیوکلیتازون به همراه یک داروی دیگر مهار کننده مسیر راک، طول عمر و بقای سلول بنیادی انسانی را در محیط کشت افزایش دهیم .

دانشیار دانشگاه اصفهان، خاصیت سلول های بنیادی را پس از مصرف این دارو ثابت و بدون تغییر خواند و افزود: در حال حاضر این نوع سلولهای بنیادی به عنوان دارو برای درمان بیماری های زیادی از جمله دیابت و کاهش التهابات عصب استفاده می شود.

وی ادامه داد: سلول های بنیادی در درمان مشکلات کبدی و پیوند های کبد نیز با تبدیل آنها به سلول های کبدی و یا تمایز آنها به سلول های کبدی در محیط آزمایشگاه نقش بسیار مهمی دارد. 

قائدی با بیان اینکه سلول درمانی فعلا در مراحل ابتدایی بوده و هنوز به عنوان یک درمان قطعی در دنیا مورد قبول واقع نشده است، اظهار کرد: سلول درمانی در آینده ای نزدیک به یکی از مهمترین درمان ها  و جایگزین برخی روش ها برای درمان بیماری هایی مثل سرطان تبدیل می شود. 

وی در ادامه یادآور شد: با پیشرفت سلول درمانی، اهمیت زنده نگه داشتن سلول های بنیادی انسانی در محیط های آزمایشگاه نیز بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار