گزارش/

ایستادگی مردم یمن، حبس در "فراموش‎خانه نشست اعضای گروه 20"

یمن و حوداث ناگوار این کشور، موضوع فراموش شده یازدهمین نشست کشورهای عضو گروه 20 (G20) بود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، یازدهمین نشست کشورهای عضو گروه 20 (G20)، طی روزهای گذشته به میزبانی چین آغاز بکار کرد. گروه 20 متشکل از وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو در سال 1999 به منظور تشکیل جلسات منظم میان مهمترین کشور‌های صنعتی و اقتصادهای در حال توسعه تاسیس شد.

 جلسات این گروه با هدف بحث و بررسی درباره مباحث جهانی برگزار می‌شود! اما رؤسای کشورهای مذکور در حالی هم گرد آمدند که، بحث و تبادل نظر پیرامون بحران‎های پیش روی جهان از محورهای اصلی این نشست بود. 

ایستادگی مردم یمن حبس در

شاید یکی از مهمترین مسایل روز نظام بین‎الملل، بحران نسل‎کشی در سرزمین یمن بدست رژیم سعودی باشد. در سوی دیگر، جنگ بین المللی علیه مردم سوریه وارد ششمین سال متوالی خود می‎شود.

ملک سلمان پادشاه سعودی با روی کار آمدن خود، در همان ابتدا تجاوز به یمن با بهانه واهی حمایت از رییس جمهور فراری صنعا و نیز گسترش حمایت مالی – تسلیحاتی از گروه‎های تروریستی در سوریه و عراق را در دستور کار رژیم ریاض قرار داد.

این در حالی است که آمارهای رسمی سازمان ملل از کشتار بیش از ۱۰ هزار یمنی در حملات سعودی خبر می‎دهد. با نگاهی بر ترکیب تشکیلاتی گروه 20 درمی‎یابیم، قاطبه کشورهای عضو از پرچمداران و مدعیان برجسته دفاع از حقوق بشر هستند. اما جای تأمل و تأسف است که در میان هیاهوی از دست رفتن حقوق انسانها و مشخصا نقض حقوق بشر، هیچ نامی از یمن و مردم آن که همه روزه قربانی جنگنده‎های سعودی می‎شوند به میان نیامد.

ایستادگی مردم یمن حبس در

جالب اینجاست، این اجلاس ادواری در حالی آغاز به کار کرد که با شعار تکراری استقرار صلح و امنیت در سوریه بار دیگر حنای حقوق بشری بر سر جامعه جهانی گرفتند. از دیگر نکات قابل توجه نشست اخیر سران گروه 20 وجود اختلافات درونی میان اعضا، این نشست را به یک نشست ناکارآمد مبدل ساخت. 

یمن در فراموش‎خانه  نشست جی 20

اما در حاشیه نشست جی 20، اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر انگلیس پیرامون "برگزیت"( خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا)، به رأی زنی  پرداخت. وی در ادامه، در مورد مسایل منطقه ابراز داشت: عدم  توافق با مسکو بر سر بحران سوریه،  مسیر برون رفت از مناقشات دمشق را با مشکل مواجه خواهد کرد.

به دلیل نفوذ و تأثیر لابی سعودی در ساختار حاکمیتی ایالات متحده، از این رو موضوع یمن و بحران پیش‎رو آن عملا در دستور کار نشست اخیر گروه جی 20 قرار نگرفت.

ایستادگی مردم یمن حبس در

"احمد بخشایشی" کارشناس سیاست خارجی، در گفت‎وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون دلایل مطرح نشدن بحران  یمن  در نشست اخیر گروه 20 گفت: معمولا در هر نشستی که پای رژیم ریاض در میان باشد و بیم آن رود که عربستان بازنده آن جلسه خواهد بود ،عمّال سعودی دست به کار شده و از طریق تطمیع سایر اعضا، از صدرو بیانیه و نطق‎هایی که علیه آل سعود باشد ممانعت به عمل می‎آورند. ‎

وی افزود: امروز برد موشکهای ارتش یمن به مرکز دولت سعودی رسیده است. در آن صورت است که عربستان به صرافت افتاده و به ناچار با واسطه‎گری دولت آمریکا، به مذاکره روی می‎آورد. 

بخشایشی در ادامه از موضوع سوریه بعنوان بحران دیگر منطقه یاد کرد و تصریح نمود: اما راجع به سوریه که، در نشست جی 20 این بحث مطرح شد به این دلیل بود که؛ روسیه و آمریکا مستقیما در حل بحران دمشق ورود کرده‎اند و این دو از اعضای اصلی گروه 20 هستند.

وی ابراز داشت: بطور کلی آمریکا بی‎علاقه نیست تا ظرف  چند ماه مانده به پایان دولت اوباما نقش مهمی را در سوریه ایفا کند. در واقع کاخ سفید به دنبال آن است؛ اقدامی را که در زمین سوریه نتوانست انجام دهد در مذاکره به آن دست پیدا کند.

 این کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطر نشان کرد: اساسا ساختار اصلی گروه 20 با پول و سرمایه‎گذاری شکل گرفته است، از این جهت عربستان بعنوان یکی از ثروتمندترین کشورها نفوذ زیادی در این نهاد بین المللی دارد. پس چندان هم جای تعجب ندارد، مسئله یمن در این گونه جلسات به فراموشی سپرده شود.

حکایت چامسکی از نقش مخرب یکی از اعضای گروه 20 در منطقه

نشست گروه 20 با سکوت در باب بحران یمن در حالی برگزار شد که جنگنده‌های سعودی بار دیگر دست به حملات زیرساخت‌های غیرنظامی یمن زده و در این راستا 15 حمله را به فرودگاه تعز و مناطق مجاور آن داشتند.جنگنده‌های ائتلاف سعودی در جدیدترین دور از حملات خود به اهداف غیرنظامی در یمن فرودگاه بین‌المللی تعز و منطقه الجندیه در مرکز یمن را بمباران کردند.

ایستادگی مردم یمن حبس در

در این میان چامسکی اندیشمند و فیلسوف آمریکایی، با انتقاد از نقش مخرب عربستان در منطقه گفت: رژیم سعودی از گروه‌های افراط‎گرای به اصطلاح اسلامی در خاورمیانه حمایت می‎کند ولی غرب و در رأس آن آمریکا حاضرند از اقدامات این کشور چشم پوشی کنند.

خبر دیگر از یمن آنکه یک فرمانده یمنی با بیان اینکه در پی استنکاف نظامیان سعودی از حضور در نبرد مرزی برای مقابله با پیشروی رزمندگان یمنی در عمق خاک عربستان، ارتش سعودی مجبور به انتقال عناصر القاعده از جنوب یمن به نجران شده تا مانع سقوط این شهر شوند. منابع خبری اعلام کردند منصور هادی رئیس جمهور دولت مستعفی یمن، در اقدامی در چارچوب حمایت از تهاجم ائتلاف سعودی، تصمیم به آموزش نظامی 5 هزار نفر گرفت.

اما از سوریه خبر می‎رسد، در آخرین تحولات میدان نبرد دمشق با تکفیری‎ها‎، گروه‎های تروریستی در شهر حلب، متحمل شکست‎های سنگینی شده‎اند و  از  روی  عجز  و ناتوانی دست به انفجارهای انتحاری در سطح شهرها می‎زنند.

در همین خصوص، در حاشیه نشست دو روزه جی 20، باراک اوباما با همتای روس خود ولادمیر پوتین پیرامون بحران سوریه به رایزنی پرداخت. بر خلاف آنچه  که پیش‎تر در رسانه غربی اعلام شده بود؛ رسیدن به یک نطقه مشترک حول محور مناقشات سوریه، میان مسکو - واشنگتن چندان هم در دسترس نیست. لیکن رییس جمهوری روسیه در آخرین اظهار نظر خود در مود توافق احتمالی با ایالات متحده بر سر بحران سوریه تأکید نمود: مسکو  قبل از هر گونه توافق با آمریکا در مورد بحران سوریه، موضوع را حتما  با جمهوری اسلامی ایران در میان خواهد گذاشت.

اظهارات اخیر پوتین باز هم از نقش بی‎بدیل و موازنه‎ کننده تهران در تعاملات نظام بین‎الملل بویژه خاورمیانه حکایت دارد. به گونه‎ای که امروز تمامی قدرتهای شرق و غرب جهان نسبت بدان اذعان دارند.

ایستادگی مردم یمن حبس در

کشورهای عضو جی 20 در حالی برای یازدهمین سال متوالی به کار خود پایان دادند، که جایگاه والای جمهوری اسلامی همچنان در میان اعضای آن خالی است. ایران به عنوان یکی از بزرگترین حوزه‎های نفتی و گازی در سطح جهان، تنها به خاطر سیاست ورزی قدرتهای غربی  متأثر از لابی صهیونیستی - سعودی عضو این گروه بزرگ اقتصادی جهان نیست.

عضوی که شاید اگر امروز در آن سوی میز مذاکره حضور داشت به غایت از حقوق مردم یمن دفاع کرده و میخی دیگر بر تابوت رسوایی‎های عربستان سعودی و حامیان غربیش می‎افزود.
گزارش از محمدرضاشجاعیان
انتهای پیام/




انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار