کاوشگر فیله پیدا شد

نخستین کاوشگری که انسان با موفقیت آن را روی یک دنباله دار فرود آورد، در زیر سایه تخته سنگ ها پیداشد.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان فضایی اروپا اسفند سال 1382 (مارس 2004) پروژه روزتا را راه اندازی کرد و پس از 10 سال مطالعه و بررسی، روزتا آبان ماه سال 93 در مدار دنباله دار قرار گرفت.

پس از آنکه مدارگرد روزتا در مدار دنباله دار قرار گرفت، فیله از آن جدا شد و بر سطح دنباله دار فرود آمد.

 60 ساعت بعد، فیله از کار افتاد و دانشمندان حدس زدند که این کاوشگر احتمالا در سایه صخره ای قرار گرفته است و به همین دلیل باتری های خورشیدی آن شارژ نشده اند.

با این که فیله پیش از اینکه از کار بیفتد تصاویر و اطلاعات مربوط به محل فرود خود را مخابره کرده بود اما محل فرود آن برای دانشمندان نامعلوم باقی ماند.

هفت ماه بعد، خرداد سال گذشته، با تغییر موقعیت دنباله دار، فیله که اندکی نور خورشید دریافت کرده بود، دوباره برای مدت کوتاهی به کار افتاد اما بهمن سال گذشته مرکز کنترل فیله اعلام کرد که از ارتباط مجدد با این کاوشگر قطع امید کرده؛ زیرا فیله از گرد و غبار پوشیده شده و سردتر از آن است که بتواند دوباره به کار بیفتد.

به تازگی تصاویر جدیدی که روزتا مخابره کرده حدس قبلی را تایید می کنند که فیله درزیر بر آمدگی یک صخره قرار گرفته است.

 به گفته کارشناسان ناسا ، عمق میدان تصاویر جدید و تغییر فصل در دنباله دار 67پی باعث شده است که فضای تاریک زیر تخته سنگ روشن تر شود و بتوان با قطعیت گفت که فیله دیده شده است.

فیله در حالی یافت شد که دانشمندان قصد داشتند در چند هفته آینده به ماموریت روزتا پایان دهند و این مدارگرد پس از سقوط روی سطح دنباله دار به پایان عمر عملیاتی اش برسد.

مقامات سازمان فضایی اروپا (اسا) اعلام کردند که کاوشگر فیله پیدا شده و دانشمندان در این باره تردیدی ندارند.

دانشمندان اعلام کردند تصاویری که مدارگرد روزتا به زمین مخابره کرده است، کاوشگر فیله را بر سطح دنباله دار 67پی/چوریوموف-گراسیمنکو نشان می دهد.

قابل ذکر است؛ کاوشگر فیله نخستین کاوشگری است که انسان با موفقیت روی یک دنباله دار فرود آورده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.