حج در سایه تهدید!

اکنون سالهاست که مناسک حج در دیار مقدسه، به جای اینکه دشمنان اسلام را بترساند و محلی برای گردهمایی مسلمانان جهت تبادل فکری و نیز مکانی برای ابراز همبستگی در برابر تهدیدها علیه جهان اسلام باشد، به تهدیدی علیه مسلمانان و حذف مخالفان ایده و عقیده و تفرقه میان مسلمانان تبدیل شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ،بارزترین نشانه این حقیقت را می توان در برنامه ریزی برای حذف کشورهای اسلامی مخالف سیاست های ریاض از مناسک حج، مانند ایران، و یا تلاش رژیم سعودی برای برقراری رابطه با تل آویو در شرایطی که همچنان سرگرم سرکوب فلسطینی هاست شاهد بود و یا از اقدام سعودی ها در طرح به اصطلاح 'کشور کردستان عراق' که وجود خارجی ندارد نام برد که به نوعی ریاض با ارایه این طرح بی محتوا سیاست تفرقه افکنی را پی می گیرد.

به گزارش ایرنا، بعد از حذف حجاج جمهوری اسلامی ایران از مناسک حج امسال، به نظر می رسد رژیم عربستان سعودی امسال نیز عراق را هدف قرار داده و رسانه ها و کارشناسان عراقی معتقدند که سعودی ها برای انتقام اخراج سفیر خود از بغداد که دیروز دوشنبه ناچار شد به ریاض برگردد، درصدد تلافی این حادثه بر سر حجاج عراقی هستند، تا جایی که حتی در تعامل بین حجاج عراقی و حجاج اقلیم کردستان عراق، تفاوت قائل شده اند.

خبرگزاری عراقی 'المسله' روز سه شنبه نسبت به این رفتار عربستان سعودی واکنش نشان داد و نوشت که عربستان سعودی در دخالتی آشکار که هدف آن برهم زدن امنیت داخلی عراق است، در جریان مراسم حج امسال بحث تجزیه عراق را کلید زده است، به طوری که در رسانه های سعودی و نیز در تابلوهای تبلیغات شهری، به حجاج 'کشور کردستان عراق' خیرمقدم گفته شده است.

این خبرگزاری عراقی افزوده است که رژیم سعودی با نصب پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده است به'حجاج کشور کردستان خوش آمد می گوییم' عملا از جدایی منطقه کردستان از عراق حمایت کرده است.

المسله ادامه داده است: متاسفانه برخی از رسانه ها و مسئولان کُرد موافق تجزیه و تقسیم عراق، از این اقدام سعودی ها به وجد آمده اند تا جایی که 'مریوان نقشبندی' مدیر روابط عمومی اداره اوقاف اقلیم کردستان عراق گفت که سعودی ها با پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده 'به حجاج کشور کردستان خوش آمد می گوییم' از حجاج کُرد عراق استقبال کرد.

به نظر می رسد سعودی ها در جریان موسم حج برای دیدار هیات اوقاف کرد اقلیم کردستان عراق با بعثه های حج دیگر کشورهای اسلامی و عربی برنامه ریزی کرده، زیرا مریوان نقشبندی گفته است که 'در صدد متقاعد کردن کردن مراجع دیگر کشورهای اسلامی با ایجاد کشور کردستان، هستیم تا به این ترتیب، یک کشور به فهرست کشورهای اسلامی اضافه شود!'

قضیه فقط به تبعیض بین حجاج کُرد شمال عراق با دیگر حجاج عراقی محدود نمی شود، بلکه سعودی ها در موسم حج امسال در ادامه سیاست دامن زدن به فتنه مذهبی، بین حجاج شیعه و اهل سنت عراق نیز تفاوت قائل شده و با تعرض به حجاج شیعه به بهانه همراه داشتن کتاب های ادعیه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) کوشیده اند به حجاج اهل سنت عراق القاء کنند که از حجاج شیعه کشورشان فاصله بگیرند و اینگونه بگویند که که آنها حجاج نامرغوب هستند!

براساس اعلام رسانه های عراق از ابتدای انتقال حجاج عراقی تا به امروز دستکم، پنج حاجی عراقی به دلیل همراه داشتن کتب ادعیه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در فرودگاه مدینه منوره و یکی از هتل های استقرار حجاج عراقی در مکه مکرمه، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و نیروهای امنیتی سعودی آنها را به اماکن نامعلومی برده اند.

بعثه حج عراق از بیم تنش آفرینی کوشیده است که در قبال این حوادث همانند سال گذشته که تعدادی از حجاج عراقی کشته و زخمی شدند، سکوت اختیار کند و از طریق گفت و گو این مسائل را حل و فصل کند.

انتقاد از رویکردی که رژیم عربستان سعودی نسبت به حج دارد خاص عراقی ها نیست بلکه روزنامه 'الاهرام' مصر در این راستا چند روز قبل اعلام کرد که مقامات سعودی برای تامین امنیت حجاج به یک شرکت امنیتی معروف صهیونیستی متوسل شده اند.

شرکت 'جی 4 اس' شرکت امنیتی معروف اسراییلی است که براساس اعلام یک رادیوی صهیونیستی که الاهرام خبر را از قول این رادیو نقل کرده با عربستان سعودی برای تامین امنیت حجاج بیت الله الحرام به توافق رسیده است و طبیعی بود که این خبر از سوی سفارت عربستان سعودی در قاهره تکذیب شود.

برخی کارشناسان با یادآوری اخبار مربوط به ارتباطات پنهانی بین عربستان و اسراییلی ها که همواره از سوی ریاض تکذیب شده است و در نهایت با علنی شدن این ارتباطات در ماه های اخیر ، معلوم شد که پیوند عمیقی بین سعودی ها و اسراییلی ها وجود دارد و قضیه توافق با شرکت اسراییلی به دور از این سناریو نیست.

خبرگزاری المسله عراق امروز با اشاره به حمایت سعودی ها از جدایی کردستان و تعامل ویژه ای که با حجاج کرد شمال عراق دارند، نوشته است که عربستان در قضیه جدایی کردستان از عراق موضعی همانند رژیم اسراییل دارد و همین دیدگاه را نیز مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی 'النهرین' عراق مورد تاکید قرار داده است.

در حالی که مناسک حج باید فصلی برای شکوفایی اقتصادی جهان اسلام و کمک به کشورهای فقیر اسلامی باشد، به اعتقاد کارشناسان درحال حاضر دشمنان اسلامی بیشترین بهره مادی را از آن می برند و به بهترین فرصت برای تضعیف و تفرقه افکنی بین کشورهای اسلامی و عربی تبدیل شده و این خدمتی است که خادم حرمین الشریفین در طبقی از اخلاص در اختیار آنها گذاشته است.

کارشناسان معتقدند، دولت سعودی آنچنان در فضای تنش آفرینی در منطقه با حمله نظامی به یمن، دخالت های مکرر در امور عراق و حمایت های علنی از تروریست ها در عراق و سوریه و درگیری لفظی با تهران، غرق شده که حتی قادر به برگزاری مناسکی بدون مشکل و قربانی شدن حجاج نیست، بطوری که سال گذشته بیش از هزار نفر در حوادث منا و سقوط جرثقیل در مکه مکرمه جان باختند و ریاض هنوز مسئولیت آن همه خون های به ناحق ریخته شده را نپذیرفته است و این مفهومی ندارد جز اینکه گفته شود:حج ابراهیمی 'زیر سایه تهدید' برگزار می شود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.