حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت:

افزایش تولید کیفیت بخشی در تولیدات

افزایش تولید زمانی امکان پذیر است که محصولات تولید شده بتوانند با کیفیت و قیمت مناسب به فروش برسند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، مدیر کل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سمینار آموزشی اهمیت و فرآیند ثبت ملی و بین‌المللی نشان( برند )تجاری اظهار داشت: بی‌شک موضوع برندینگ از اقدامات مهمی است که در حوزه تجارت مطرح بوده و تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی برای اینکه تجارت خود را در بازار داخلی و خارجی توسعه دهند نیاز به نام و نشان دارند.

سیدمهدی میرصالحی گفت: گام نخست برندینگ این است که تولید کننده، نشان خود را در داخل و خارج از کشور به ثبت رساند چون در غیر این صورت ممکن است که سایرین از آن سوء استفاده کرده و به نام خود ثبت کنند.

وی با اشاره به اینکه حقوق مالکیت فکری در معنی وسیع آن به حقوقی اطلاق می شود که از فعالیت‌های فکری در زمینه‌های مختلف صنعتی، علمی، ادبی و هنری ناشی شده است بیان کرد: حقوق مالکیت فکری به دو شاخه تقسیم شده که یکی حقوق مالکیت صنعتی که به حمایت از اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری پرداخته و دیگری حقوق مالکیت هنری و ادبی که از آثار بدیع و خلاقانه حمایت می‌کند.

وی افزود: در جهان امروز مالکیت فکری از مرحله حق و دارایی گذشته و حتی به مال قابل تبادل تبدیل شده و در این باره اموال فکری در ترکیب سرمایه دارایی‌ها سهم بسیاری را به خود اختصاص داده به طوری که امروز همچون سرمایه نقدی به عنوان سهم در سرمایه‌گذاری‌ها محسوب می‌شود.

مدیر کل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بیان مالکیت فکری در واقع ورود به قلمرو و تفکر اندیشه بوده که منشاء تمامی ایده‌ها و نظرات است و در نهایت سبب سنگ بنای توسعه و رشد اقتصادی و ارتقاء تجاری می‌شود.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته، دارایی های فکری یا نامشهود بیش از 70 درصد دارایی ها را تشکیل داده و دارایی های فیزیکی نظیر سخت افزارها، تجهیزات و ماشین آلات، کمتر از 30 درصد دارایی‌ها را شامل می‌شود.

میرصالحی بیان کرد: بنابراین بدون شک می‌توان گفت که در هر بنگاه اقتصادی، حفظ و استفاده تمام و بهینه از سرمایه‌های فکری و صاحبان اندیشه که منشاء تمام ایده‌ها، نظرات و راه‌کارهای جدید است، مهمترین و تعیین‌کننده ترین سرمایه برای تحقق اهداف کمی و کیفی برنامه‌ها و رسیدن به رشد اقتصادی و توسعه است.

وی با ابراز تاسف از اینکه در ایران در برخی از حوزه‌ها، سرمایه‌های فکری حفظ نشده‌اند تصریح کرد: حتی برخی از مدیران برای پوشش دادن ضعف فکری و علمی و صرفا برای حفظ جایگاه مدیریت خویش، شرایط را به گونه‌ای ترتیب می‌دهند که نخبگان و صاحبان تفکر و اندیشه در گوشه ای منزوی و بدون مطرح شدن به تدریج از مجموعه حذف می‌شوند.

میرصالحی با تاکید بر اینکه علامت تجاری یا برند از ارکان حوزه تجارت محسوب شده و حتی هر محصول حتی اگر در بهترین کیفیت تولید شده اما فاقد یک برند معروف و معتبر باشد نمی‌تواند در عرصه رقابت‌های تجاری باقی مانده و محکوم به شکست است گفت: یک برند مقتدر ضمن حقوق انحصاری برای صاحب برند یا ورود به بازارهای جدید، سبب بازگشت سرمایه می‌شود.

مدیر کل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: بی‌شک افزایش تولید زمانی امکان پذیر است که محصولات تولید شده بتوانند با کیفیت و قیمت مناسب به فروش رسیده و برای این کار باید بازار خود را گسترش داده و حتی به بازارهای جدید داخلی و خارجی راه یافت.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.