میزبانی مذاکرات صلح افغانستان لکه ننگ تروریسم را از دامان عربستان پاک نخواهد کرد

رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان گفت: عربستان که با حمایت از طالبان و جریان‌های تکفیری سابقه بدی در صحنه افغانستان دارد، نمی‌تواند با میزبانی مذاکرات صلح سابقه سوء خود را پاک کند.

"رضا اسماعیلی" رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه سعودی‌ها همواره یکی از عوامل اصلی منازعات و درگیری‌ها در افغانستان بوده‌اند، اظهارداشت: رویکرد منافقانه آل‌سعود در میزبانی مذاکرات صلح برای مردم افغانستان آشکار شده و به چنین سیاست‌هایی از سوی مقامات ریاض اعتماد چندانی ندارند. 

وی تصریح کرد: بعد از گذشت 15 سال از حضور نیروهای ناتو و ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در افغانستان و به‌رغم امضای توافق‌های امنیتی میان کابل و واشنگتن، اما چالش‌های امنیتی در افغانستان به‌گونه‌ای روزافزون ادامه دارد. 

میزبانی مذاکرات صلح افغانستان لکه ننگ تروریسم را از دامان عربستان پاک نخواهد کرد

رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان با اشاره به حوادث تروریستی روزهای اخیر کابل و اینکه افغانستان هنوز هم عرصه جنگ میان طالبان و دولت کابل است، افزود: صلح در این کشور زمانی می‌تواند به سرانجام برسد که روندی افغانستانی باشد بدین معنی که شهروندان افغانستانی پای میز مذاکره نشسته و به توافق برسند، در غیر این‌صورت نمی‌توانیم منتظر اتفاقات خوبی در این کشور باشیم. 

وی با تاکید براینکه مردم افغانستان بهترین مرجع برای روند صلح و برقراری آرامش و امنیت در سرزمینشان هستند، بیان داشت: عربستان که سابقه بدی در حمایت از طالبان و جریان‌های تکفیری در صحنه افغانستان دارد، نمی‌تواند با میزبانی مذاکرات صلح سابقه سوء خود را پاک کنند. 

اسماعیلی در پایان با اشاره به اینکه کشورهایی مانند ایران، پاکستان، روسیه و چین نیز می‌توانند در روند صلح افغانستان نقش‌آفرینی مثبتی داشته باشند، ادامه داد: برگزاری هرگونه نشستی که به‌شکل طبیعی موجب تسریع روند صلح در افغانستان شود، مطلوب است به‌شرطی که طرف‌های تلاش‌گر برای برگزاری چنین نشست‌هایی صادقانه عمل کرده و به‌دنبال تسهیل سازوکار صلح باشند نه این‌ که در مذاکرات صلح فقط به‌دنبال تامین منافع خود باشند. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.