قم؛

نشست علمی اربعین برگزار شد

نخستین پیش نشست دومین همایش ملی ظرفیت های فرهنگی و تمدنی راهپیمایی اربعین با حضور پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از مرکز خبر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، «اربعین عرفی شدن؛ عرفی زدایی» عنوان نخستین پیش نشست از دومین همایش ملی ظرفیت های فرهنگی و تمدنی راهپیمایی بزرگ اربعین بود که با مشارکت بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران در مرکز فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

سخنرانان این نشست حجج اسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم انسانی، داود مهدوی زادگان عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم اسلامی و مطالعات فرهنگی بودند.

سخنران و کارشناس دیگر این نشست سید مجید امامی رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران بود و دبیری علمی نشست را نیز مسعود معینی پور عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) برعهده داشت.

دبیرعلمی در ابتدای این نشست با بیان این که عرفی شدن نقش دین را در عرصه زیست دنیایی تقلیل می دهد، اظهار داشت: مناسک دینی جمعی که یکی از مصادیق آن راهپیمایی اربعین است که یکی از ظرفیت های منحصر به فرد اسلام به شمار می رود و زمینه ساز تحقق تمدن اسلامی است نباید دچار عرفی شدن بشود.

در ادامه نشست حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند با بیان این که اربعین نماد قدسی سازی عرف و عقل است، ابراز داشت: در اربعین عقل و عرف در خدمت یک امر مقدس شکوفا شده و جوشش پیدا می کند و از همین رهگذر بسترهای جدیدی ظهور و بروز پیدا می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی زادگان نیز در ادامه این نشست اربعین را خلاصه در بازگشت دین به انسان دانست و تأکید کرد: این واقعه بزرگ که در سال های اخیر رشد چشم گیری داشته است یک اتفاق بشری نیست و ما نمی توانیم تصور کنیم که با کنش های بشری صورت گرفته باشد همانند انقلاب اسلامی که اصلا قابل تصور نبود بلکه باید دانست این اراده الهی است که این واقعه بزرگ را شکل داده است.

همچنین سید مجید امامی در این نشست راهپیمایی اربعین و عظمت آن را بر مبنای نظریه پسا سکولاریسم تحلیل و سطوح و مراحل آن را بازخوانی کرد.

گفتنی است، در این نشست سه ساعته که جمعی از پژوهشگران حوزه و دانشگاه نیز حضور داشتند و در خلال طرح مباحث سؤالات خود را مطرح کرده و کارشناسان به این سؤالات پاسخ دادند.

گفتنی است، پیش نشست دوم وسوم دومین همایش ملی اربعین مهرماه سال جاری با عناوین «اربعین و علوم اجتماعی» و «اربعین زمینه سازی شکل گیری جامعه مهدوی» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار می شود و همایش ملی اربعین نیز در هشتم مهرماه سال برگزار خواهد شد.



انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار