نخستین جراحی چشم با استفاده از ربات انجام شد

پزشکان برای نخستین بار بر روی چشم انسان جراحی رباتیک انجام دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، جراحان انگلیسی برای نخستین بار موفق شدند با استفاده از ربات داخل چشم یک بیمار عمل جراحی انجام دهند. این امر، انقلابی در جراحی بیماران تلقی می‌شود.

پروفسور "رابرت مک‌لارن" – پزشک جراح این بیمار – گفت: "من هیچ شکی ندارم که امروز شاهد آینده جراحی چشم بوده ایم. فناوری‌های روز، همراه با اسکنرهای لیزری و میکروسکوپ‌ها به ما اجازه می‌دهند به سادگی بیماری‌های مربوط به شبکیه چشم را تا سطحی میکروسکوپی بررسی کنیم. اما گاهی اوقات این موارد آنچنان کوچک هستند که با دست انسان نمی‌توان آن‌ها را مورد جراحی قرار داد."

وی افزود: "با فناوری رباتیک، فصلی جدید در زمینه جراحی چشم آغاز خواهد شد که تاکنون در دسترس نبوده است."

این بیمار که یک کشیش 70 ساله است، پس از این عمل جراحی گفت بینایی خود را بار دیگر به دست آورده است.

از آنجا که یک غشا بر روی شبکیه چشم این بیمار در حال رشد کردن بوده است که شبکیه را در حالت نامتقارنی درآورده بود، عمل جراحی برای وی ضروری بوده است. ضخامت این غشا نزدیک به 0.01 میلیمتر بوده است. برای این عمل جراحی نیاز بود بدون وارد شدن هرگونه آسیب به چشم بیمار، غشا از شبکیه جدا شود.

به طور معمول برای انجام چنین جراحی‌هایی، پزشکان ضربان قلب بیمار را کاهش می‌دهند و برای برش دادن غشا در انتظار هر تپش قلب می‌مانند. اما استفاده از ربات‌ها می‌تواند این روند را بسیار ساده‌تر کند. کارشناسان معتقدند ربات‌ها می‌توانند دقت جراحی را تا حدی افزایش دهند که از عهده دست انسان خارج است.

مک لارن گفت: "این دستاورد با پیشرفت بیشتر می‌تواند در درمان نابینایی نیز به پزشکان یاری دهد. از ربات‌ها می‌توان در ژن‌درمانی و تزریق سلول‌های بنیادی در زیر شبکیه چشم – که نیاز به دقت بسیار بالایی دارد – برای درمان نابینایی استفاده کرد."

در مرحله نخست آزمایش این ربات، تنها یک غشا از روی چشم بریده شد. در مرحله بعدی آزمایش آن، قرار است این ربات مایعی را در چشم یک بیمار تزریق کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار