تبریز؛

تولید 182 تن محصول سماغ در آذربایجان شرقی

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت:در سال جاری 182 تن سماغ در استان تولید شده است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ابوالفضل شکوری در گفتگو با خبرنگار باشگاه گفت: این میزان تولید سماغ نسبت به سال گذشته  20 درصد افزایش داشته است.

وی افزود:سطح زیر کشت سماق قابل بهره برداری در سال گذشته 399 هکتار بود که امسال 150 هکتار به سطح زیر کشت افزوده شده است.

شکوری با اشاره به اینکه شهرستان هوراند قطب تولید سماق در استان است، افزود: عملکرد متوسط این محصول حدود 420 کیلو گرم در هکتار بود که این عملکرد در شهرستان هوراند 800 کیلوگرم بوده است.

وی همچنین گفت: علاوه بر سماق موجود در زمین های شخصی، بخش قابل توجهی از درختان سماق در زمین های ملی و جنگلی قرار دارد که در شهرستان هوراند سطح پوشش این درختان بیش از 500 هکتار است.   

وی گفت: شهرستان خدا آفرین با 150 هکتار ، شهرستان کلیبر با 150 هکتار، شهرستان هوراند 90 هکتار و شهرستان ورزقان با 9 هکتار بیشترین سطح زیر کشت این محصول  را به خود اختصاص داده اند. 

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: استان آذربایجان شرقی از نظر سطح زیر کشت سماق در کشور، بعداز استان خراسان رضوی و استان آذربایجان غربی در مقام سوم قرار دارد. 

شکوری با اشاره به مرغوبیت سماغ اذربایجان شرقی گفت: رنگ قرمز طبیعی، طعم خوب و بازارپسندی از دلایل مرغوب بودن این نوع سماق در کشور است.
وی گفت: با توجه به اینکه منطقه ارسباران تنها منطقه تولید سماق در آذربایجان شرقی است به جهت خاصیت طبیعی و کیفیت بالای تولید، سماق یکی از محصولات استراتژیک منطقه بشمار می رود.

وی سماق تولیدی هوراند را محصولی سالم و ارگانیک و عاری از هرگونه آلاینده های شیمیایی دانست و گفت: در صورت برنامه ریزی مناسب برای صنایع تبدیلی، بازاریابی، فروش و صادرات سماغ این محصول توانایی افزایش رونق اقتصادی منطقه و درآمدزایی مناسب برای کشاورزان در زمینه اشتغال پایدار در منطقه را دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: در سال گذشته حدود سه و نیم تن سماغ به کشور های گرجستان ،انگلستان و هلند صادرشده است. 

شکوری با اشاره به وضعیت مراکز فراوری سماق استان گفت: سماغ به صورت بسته های پلاستیکی ساده در وزن های متفاوت به بازار عرضه می شود این در حالی است برای نگهداری سماغ برای مدت طولانی باید در داخل ظروف آلومینیومی یا شیشه ای دور از آفتاب و رطوبت نگهداری گردد تا مرغوبیت آن حفظ شود . 

وی گفت: مشهورترین سماق در ایران سماق تبریز، شکی، خراسانی(به رنگ قرمز) و سماق شامی(به رنگ قهوه ای) است که شکی نام شهری در جمهوری آذربایجان است که دارای سماق قرمز و خوش مزه و بدون تلخی است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه های سازمان برای توسعه کشت و تولید سماغ گفت: با توجه به اینکه توسعه کشت سماق دیم در زمین های شیب دار از برنامه های سازمان است ولی بیشتر محدودیت توسعه باغ های سماق در نبود نهال های استاندارد است که تاکنون تکثیر از طریق پاجوش صورت می گرفته و به علت پایین بودن گیرائی چنین نهال های عملیات توسعه ای با موفقیت چندانی مواجه نبوده است.

شکوری گفت: با هماهنگی انجام شده با معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با تولید کنندگان کشت بافت نهال قرارداد اولیه تکثیر نهال سماق منعقد و نمونه  های مورد نیاز از شهرستان هوراند تهیه و به موسسه تکثیرنهال در تهران ارسال گردیده که در حال حاضر در حال تهیه پروتکل تولید نهال است .

وی همچنین گفت: پس از تکثیر نهال ها از طریق کشت بافت، نهال ها جهت کشت در زمین های شخصی و واگذاری شده از طریق طرح توسعه باغات در زمین های شیب دار و طرح های اداره کل منابع طبیعی در اختیار متقاضیان گذاشته خواهد شد . 

دکتر علیرضا استادرحیمی متخصص تغذیه نیز گفت: سماق در بسیاری از غذاها از جمله کباب به عنوان چاشنی و برای طعم دهندگی استفاده می شود.

وی افزود: سماغ خاصیت آنتی اکسیدان و ضدمیکروبی دارد بطوریکه آنتی اکسیدانها از عمل رادیکالهای آزاد در بدن جلوگیری می کنند و باعث پیشگیری در بروز بسیاری از بیماری ها می شوند و همچنین سماغ برای معده و بیماران دیابتی بسیار مفید است.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.