رییس فدراسیون شمشیربازی و ملی پوشان این رشته درباره عملکرد و وضعیت تیم شمشیربازی در المپیک ریو با یکدیگر به گفت و گو نشستند.

خیز شمشیربازان ایرانی برای المپیک توکیوبه گزارش خبرنگار سایر حوزه های باشگاه خبرنگاران فضل الله باقرزاده رییس فدراسیون شمشیربازی، مجتبی عابدینی و علی یعقوبیان ملی پوشان شمشیربازی در گفت و گو با رادیو ورزش به بررسی وضعیت این رشته در المپیک ریو پرداخت. 

فضل الله باقرزاده درباره این رشته گفت: کارکردن در رشته شمشیربازی سخت است. زمانی که من وارد فدراسیون شدم هیچ گونه تجهیزات و طرحی برای استعدادیابی وجود نداشت. استان ها نیز استقبالی از این رشته نمی کردند. در حال حاضر استان ها خواهان یادگیری شمشیربازی هستند. همان سال ها ما کار خود را آغاز کردیم و تلاش کردیم در آسیا دیده شویم.

وی افزود برای پیشرفت نیازمند مربی بودیم اما بودجه کمی داشتیم به همین دلیل مجبور شدیم مربیان ارزان قیمت استخدام کنیم. این مربیان کار استعدادیابی را در سراسر کشور آغاز کردند. بعد از آن برای دیده شدن در سطح جهانی باید به المپیک راه پیدا می کردیم. حضور در المپیک و کسب مقام کار بسیار بسیار دشواری است زیرا بهترین های شمشیربازی از 130کشور به المپیک می آیند.

رییس فدراسیون شمشیربازی ادامه داد نگاه مسئولین به ورزش شمشیربازی نگاه مثبتی است. تلاشی که ما برای لندن انجام دادیم در ریو به بار نشست. زمانی آرزو داشتیم در مسابقات آسیایی شرکت کنیم و مدال بگیریم اما حالا به دنبال مدال در المپیک هستیم. این موفقیت ها با همت و تلاش جامعه شمشیربازی به وجود آمده است. نگاه دنیا به ما تغییر کرده است.

باقرزاده خاطر نشان کرد  برای دختران نیز برنامه ریزی هایی صورت گرفته است. در حال حاضر از مربیان مجرب داخلی برای دختران استفاده می کنیم. آن ها در شرایط خوبی به سر می برند. ضمن این که امیدها، نوجوانان و جوانان دررشته های  اپه و فلوره در دو بخش دختران و پسران نیز بسیار خوب عمل می کنند اما نیاز به توجه بیشتری دارند.

علی یعقوبیان ملی پوش شمشیربازی درباره وضعیت این رشته اظهار داشت باقرزاده در فدراسیون همه چیز را از صفر شروع کرد و توانست به جایگاه کنونی برساند. ما در گذشته در آسیا حرفی برای گفتن نداشتیم، اما حالا به جایی رسیده ایم که حریفان از برخورد نکردن با شمشیربازان ایرانی خوشحال می شوند. عابدینی در ریو نشان داد شمشیربازی ایران در کجای دنیا قرار گرفته است.

وی درباره موفقیت های اخیر این رشته در کشور تصریح کرد موفقیت های شمشیربازی نشان دهنده یک کار تیمی با بهره گیری از یک برنامه ریزی حساب شده بوده است. شمشیربازی مانند رشته های دیگر نیست که نیازمند زیرساخت های ساده باشد، بلکه تجهیزاتی زیادی می خواهد و این تجهیزات در کشور کم است. باقرزاده با بودجه کم و با وجود تمام کاستی ها توانست خوب عمل کند.

یعقوبیان ادامه داد چشم انداز خوبی برای مسابقات آسیایی 2018 داریم ضمن این که قرار است قدم های استواری برای المپیک توکیو برداشته است.

مجتبی عابدینی ملی پوش شمشیربازی تصریح کرد دنیا نمی خواست باور کند که ایران دو سهمیه کسب کرده است زیرا فرانسه که مهد شمشیربازی است موفق به کسب دو سهمیه نشده بود. اما ما با قدرت دو سهمیه گرفتیم و نهایتا شاهد ناداوری ها بودیم.

دارنده مقام چهارم المپیک  درباره کمبودهای این رشته صریح کرد سالنی در شان شمشیربازان وجود ندارد. اگر هم وجود داشته باشد بسیار قدیمی است که باعث پایین آمدن کیفیت شمشیربازی می شود. ضمن این که بودجه کمی به فدراسیون اختصاص داده می شود.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار