اصفهان؛

نخستین کارگردان ایران در تخت فولاد اصفهان

عبدالحسین سپنتا کارگردان نخستین فیلم ناطق ایرانی در مقبره خانوادگی‌اش در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عبدالحسین سپنتا در چهارم خرداد 1286 شمسی در تهران متولد شد، وی در کنار تالیف و تحقیق، به هنری روی آورد که بعدها یکی از علل شهرت او در ایران و جهان شد.

سپنتا در فروردین 1312 فیلمبرداری نخستین فیلم ناطق ایرانی، «دختر لر» را در بمبئی آغاز کرد و سرانجام در 30 آبان 1313 آن را به نمایش گذاشت، چون از این فیلم استقبال کم‌نظیری شد و مدت مدیدی بر روی صحنه سینما بود، از طرف وزارت معارف ایران پیشنهاد دومین فیلم نیز به او داده شد.

این فیلم با نام «فردوسی» در مهرماه 1312 در جشن هزارمین سال تولد فردوسی با ایجاد آرامگاهی تازه در طوس به نمایش درآمد.

«شیرین و فرهاد» سومین فیلم او بود که در خردادماه 1314 با عنوان «خسرو و شیرین» به نمایش گذاشته شد.

فیلم بعدی او داستانی از «نادر شاه» و محاصره و فتح لاهور به دست اوست، این فیلم با نام ‌«چشم‌های سیاه» ابتدا در هند و سپس در خردادماه 1315 در ایران به روی پرده رفت.

پنجمین فیلم سپنتا برگرفته شده از ادبیات ایران با نام «لیلی و مجنون» بود که با خلق آن استقبال باشکوهی از آن صورت گرفت و او را در ردیف شخصیت‌های بین‌المللی سینما قرار داد.

سپنتا علاوه بر فعالیت‌های هنری در سال 1322 موفق به انتشار هفته نامه‌ای بنام سپنتا شد که حدود 10 سال به طور مداوم انتشار می‌یافت و مهم‌ترین و ارزشمندترین کار روزنامه‌نگاری وی محسوب می‌شود.

علاوه بر آن، چندین کتاب و بیش از 70 مقاله نیز منتشر کرده است که نشانگر روح خستگی‌ناپذیری و علاقه‌مندی وی به مطالعه و تحقیق است.

عبدالحسین سپنتا در هشتم فروردین 1348 شمسی در اصفهان بر اثر سکته قلبی درگذشت، پیکرش را در تخت فولاد اصفهان، مقبره خانوادگی در خیابان مصلی به خاک سپردند.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.