اصفهان؛

شهرضا، شهر ملی سفال می‌شود

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: امیدواریم تا پایان شهریورماه شهرستان شهرضا به عنوان شهر ملی سفال معرفی شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،جعفر جعفرصالحی در حاشیه بازدید از غرفه‌های نمایشگاه چلچراغ هنر در شهرضا، اظهار کرد: سفال و سرامیک شهرضا به عنوان یک برند جهانی مطرح است و به نام این شهرستان شناخته می‌شود این مسئله رسالت مدیران را سنگین کرده و از این نظر باید تلاش کنیم تا اصالت‌های فرهنگی هنری این منطقه را حفظ و بسترهای لازم را برای بروز خلاقیت‌ها و نوآوری‌های هنرمندان جوان این شهرستان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: زمینه ملی شدن سفال و سرامیک شهرضا فراهم می‌شود و امیدواریم بتوانیم در پایان شهریورماه شهرضا به عنوان شهر ملی سفال و سرامیک شناخته شود زیرا مهمترین رشته هنری در این شهرستان سفال و سرامیک است که سازمان صنایع دستی و گردشگری هم نظر خاصی بر روی آن دارد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: هنرهای چوبی، میناکاری و نقاشی روی چرم و برخی رشته‌های غیر بومی هنری نیز در شهرستان شهرضا ایجاد شده که به عنوان یک برند ملی هم شناخته می‌شود و به لحاظ کارآفرینی که می‌تواند ایجاد کند، اگر به خوبی مورد حمایت قرار گرفته و بسترهای لازم برای عرضه آن ایجاد شود می‌تواند زمینه ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و علاقه مندان را نیز فراهم کند.

جعفرصالحی خاطر نشان کرد: شهرضا، یکی از شهرستان‌های شاخص استان اصفهان است که در زمینه‌های مختلف صنایع دستی و نیز در بخش گردشگری، قابلیت‌های منحصر به فردی دارد، اما هنرمندان و مسئولان این شهرستان باید با توجه به این موقعیت ممتاز برای معرفی مناسب آن به دیگران و اقتصادی کردن هنر این منطقه، تلاش کنند.

وی تصریح کرد: باید تغییرات جدید در بسته بندی کالاهای ساخته شده انجام شود، زیرا برند سازی تجاری صنایع دستی بدون استفاده از تکنیک‌های جدید در بسته بندی و صادرات و بازاریابی کالاها، غیر ممکن خواهد بود، متأسفانه در حال حاضر کالاهای ساخته شده از این مزیت محروم هستند.

جعفرصالحی گفت: اگر کارگاه‌های سفال در یک محل جمع شود می‌توانیم هزینه‌های تولید را کاهش داده و حجم تولید را افزایش دهیم و همچنین زمینه سرمایه گذاری تجاری را نیز افزایش دهیم، به همین جهت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، از ایجاد شهرک صنایع دستی شهرستان شهرضا حمایت می‌کند زیرا اگر این پروژه اجرایی شود بسیاری از مشکلات شهرستان در بخشهایی مانند صنعت سفال و سرامیک نیز حل می‌شود.
جعفرصالحی هم چنین در مراسم افتتاح نمایشگاه چلچراغ هنر، جایگاه این شهرستان را در زمینه صنایع دستی و هنر در استان اصفهان، ویژه و منحصر به فرد برشمرد و اظهار کرد: زیرساخت و زمینه‌های لازم برای تبدیل شهرضا به شهر جهانی سفال و سرامیک وجود دارد.

وی ادامه داد: برای تحقق این مسئله زیرساخت‌هایی لازم است که از جمله آن‌ها وجود حداقل 20 نفر هنرمند با درجه یک هنری در این شهرستان است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: لازم است نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تسهیلات لازم برای بیمه هنرمندان را فراهم آورند تا این گروه از جامعه نیز با فراغ خاطر بیشتری بتوانند استعدادها و تونمندی‌های خود را بروز دهند.

جعفرصالحی گفت: آنچه که سبب شهرت شهرستان شهرضا در سطح کشور شده است، صنعت سفال و سرامیک این شهرستان است که به عنوان یک برند ملی شناخته می‌شود و باید تلاش کنیم تا زمینه‌های جهانی شدن آن را نیز فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: میراث فرهنگی ناملموس شهرستان شهرضا در بخش‌های مختلف همواره در رتبه‌های نخست تا چهارم در استان اصفهان بوده و از این نظر باید جایگاه ویژه این شهرستان مورد توجه باشد.
معاون اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان اظهار کرد: این شهرستان در طول تاریخ استان اصفهان از قدر و منزلت ویژ‌ای برخوردار بوده است، هنرمندان شهرستان شهرضا از عهد صفویه تا دوران معاصر به عنوان نمادهای متعالی هنر و میراث ماندگار استان اصفهان شناخته شده‌اند.
جعفر صالحی تصریح کرد: آثار هنری شهرستان شهرضا در دوران قبل و بعد از اسلام همواره نشان دهنده تمدن کهن و دیرینه این سرزمین بوده و تاریخ باشکوهی را به تصویر کشیده است.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.