ساری،

ردپای موجودات افسانه ای در مازندران

در افسانه ها، باور های آیینی و حتی ادبیات فانتزی در برخی مناطق روستایی مازندران صحبت از موجوداتی است که خارق العاده و سحر انگیز هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، موجودات نامحسوس و افسانه ای اگرچه در زندگی ماشینی این روزهای مردم رنگ باخته اما در برخی مناطق همچنان در در ادبیات، افسانه ها و داستان های مردمان این سرزمین حضور دارند در این مطلب به برخی موجودات خیالی که در افسانه ها و قصه های مازندرانی ها وجود دارد اشاره شده است.


 بم سری کیجا

در مازندران افسانه ای وجودداشت به نام «بم سری کیجا» به معنی «دختری در پشت بام». این شخصیت خیالی چیزی مانند لولوخورخوره بود و برای ترساندن بچه ها استفاده می شد. بچه های شلوغ و اذیت کن توسط بم سری کیجا دزدیده می شدند.


پاگنده مازندرانی

یکی از موجودات افسانه ای که در میان مردم مازندران و به ویژه در حوالی شهرستان نور و روستاهای اطراف آن شناخته شده است و نه تنها مردم بومی بلکه برخی از مسافران و افرادی که در جنگل مشغول طبیعت گردی بودند، ادعای دیدن جای پا و رویت خود این حیوان را کرده اند. موجودی است شبیه به یک میمون بزرگ با قدی نزدیک به سه متر و بدنی پوشیده از پشم سیاه که برخی او را «آل» می نامند.

اما به نام «پاگنده مازندران» هم معروف است. اهالی روستاهای این منطقه بارها ادعاهای دیدن رد پاهایی به طول نیم تا یک متر را گزارش کرده اند. داستان «پاگنده ها» و «یتی ها» و «ساسکواچ ها» داستانی قدیمی است که ارتباط مستقیم با کوهستان های مرتفع و جنگل های انبوه دارد و مختص ایران هم نیست. باور به این موجود در آمریکای شمالی و جنوبی، آفریقا و تبت و حتی در میان اسکیموها رواج بسیار دارد.


ونگ زن

موجود نامریی خیالی که در جنگل و سر جاده می نشیند و افراد تنها را به دام انداخته و با خود می برد. برخی باور دارند که «ونگ زن» فقط به دنبال دزدیدن نوزادان است.


بزدیو

در بخش هایی از مازندران باوری خرافی وجود دارد مبنی بر وجود موجود خیالی به نام «بزدیو». بزدیوها به صورت قبیله ای و گروهی زندگی می کنند و دارای نظام زن سالار هستند. گفته می شود که دانای قبیله بعد از مرگ به درخت کهنسالی تبدیل می شد.


دوال‌ پا

دوال پا موجود به ظاهر بدبخت و ذلیل است که در محل عبور مردم می نشیند و گریه سر می دهد  که نمی تواند راه برود تا شخصی او را به دوش بکشد اما دوالپا وقتی بر گرده‌ عابر می نشیند پاهای تسمه مانندخود راکه زیر بدن پنهان کرده است دور بدن او می پیچاند و عابر تا پایان عمر از دست او خلاص نمی شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۵:۰۱ ۲۰ دی ۱۳۹۹
پاگنده درایران وجوددارد ،بانصب دوربین تله دراطراف محل زندگی این موجودمی شودازان عکس وفیلم گرفت و،وجودپاگنده رااثبات کردضمنا یکی ازدوستان من که دریکی ازروستاهای ازادشهراستان گلستان زندگی می کندگفت پدرم وچندنفرازاهالی روستا ،پاگنده رادراطراف روستانزدیک جنگل مشاهده کرده اندواین موجودبعضی مواقع داخل زمین کشاورزی
می خوابدواستراحت می کند
Iran (Islamic Republic of)
Razayeg
۰۳:۳۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
اینکه چیز عجیبب نیست من خودم شخصا با همین چشمام موجودی رو دیدم از فاصله دور مثل رعد برق گذشت سرعت جوری بود نتونستم قیافش رو بفهمم اما شول و ظاهرش سری به شکل سر نوزاد های کوچولو 1سالهیا2سال یا3ساله نصف سر یه کله آدم بزرگ بدنش مثل آدم بزرگ اما مثل خرچنگ و میمون جوری مثل رعد برق گذشت که من با خودم گفتم درست دیدم این دیگه چی بود نترسیدم اما شاخ دراوردم ولی بچه که بودم مادرم منو میخواست داخل حوض بشوره وقتی میخواست بشوره یهو حتی نمیخوام در این داستان ها فکر کنم حال بهم زنه ملخی بود که از روی کله اش شاخک هایی بیرون زده بود اما باز زنده بود حرکت میکرد آقا خداروشکر کنید همین نظر رو به زور نوشتم فقط خواستم بگم خدا قادر هست وسلام
Iran (Islamic Republic of)
Z
۰۸:۵۴ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
چه دهشتناک
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۰۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
به نظر من خرس قهوه‌ای است که در بعضی از مواقع به روی دو پا می ایستد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۷ ۰۹ تير ۱۳۹۹
شاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
چراتاحالا عکس یا فیلمی از این موجودات مشاهده نشده