پشت پرده تلاش آمریکایی ها برای اجرای عملیات نظامی در موصل

آمریکا دور تازه ای از تلاش ها در زمینه آغاز عملیات موصل را کلید زد، تا بتواند ادعا کند که پرونده داعش را در عراق بسته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ تونی بلینکن معاون وزیر امور خارجه آمریکا در بغداد با حیدرالعبادی نخست وزیر عراق دیدار کرد و براساس بیانیه صادره از سوی دفتر نخست وزیری عراق، طرفین در این دیدار پیرامون مسائل مختلف بویژه عملیات آتی موصل تبادل نظر کردند.

در بیانیه نخست وزیری عراق، گفته شده در این دیدار که جمعی از مقام های سیاسی و نظامی آمریکا از جمله نماینده وزارت خارجه در امور خاورمیانه، سفیر آمریکا و فرمانده نیروهای ائتلاف بین المللی نیز حضور داشتند، طرفین در خصوص جنگ علیه تروریسم، حمایت آمریکا از عراق در جنگ علیه داعش، پیروزی های اخیر عراقی ها در جبهه های نبرد و همچنین اوضاع و چالش های سیاسی که دولت عراق با آن روبه روست بحث و تبادل نظر کرده اند.

بلینکن در این دیدار موضع دولت متبوع خود را مبنی بر حمایت از دولت عراق در جنگ برضد تروریسم تکرار کرد.

بحث در خصوص عملیات آزادسازی نینوا و مرکز آن موصل ، در حالی از سوی دولت آمریکا دنبال می شود و دولت عراق نیز بر انجام هرچه سریعتر آن اصرار دارد که به نظر می رسد، بخشی از حاکمیت آمریکا تمایل چندانی به آن ندارد و احتمالا مایل هستند عملیات به بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات در آمریکا موکول شود؛ بطوری که در این خصوص صداهای متفاوتی شنیده می شود.

این چندمین هیات طی یک ماه گذشته است که از آمریکا به بغداد گسیل شده است، بطوری که علاوه بر برت مک گورک نماینده رئیس جمهوری آمریکا دستکم دو هیات از کنگره نیز از بغداد در این مدت دیدن کرده اند و جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز طی همین مدت شاید دستکم دو سه نوبت با حیدرالعبادی تبادل نظر کرده است.

در عین حال، اصرار بر شروع سریعتر عملیات درحالی است که هنوز موانع سیاسی بسیاری پیش روی این عملیات احساس می شود.

در شرایطی که ماه گذشته اعلام شده بود توافق هایی میان اربیل و بغداد بر سر نحوه عملیات و نیروهای شرکت کننده در آن حاصل شده، اما چهارشنبه گذشته مسعود بارزانی رئیس منطقه اقلیم کردستان عراق در بازگشت از سفر اروپایی اعلام کرد که تنها نیروهای ارتش و پیشمرگه در عملیات حضور خواهند داشت و الحشدالشعبی مشارکت نخواهد کرد، این درحالی است که بغداد همچنان بر مشارکت الحشدالشعبی در این عملیات اصرار دارد و حیدرالعبادی نیز آخرین بار هفته گذشته به آن تاکید کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار