از 12 تیرماه ایجاد شده است؛

فرصتی ارزشمند برای بیان مواضع دانشجویی + فیلم

مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان در 12 تیرماه سال جاری، بر لزوم حضور دانشجویان در تریبون ها تاکید فرمودند.

فرصتی ارزشمند برای بیان مواضع دانشجوییبه گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رهبر معظم انقلاب همواره به حضور موثر جوانان بویژه دانشجویان در جنبه های گوناگون اداره کشور تاکید داشته اند. از جمله ایشان با استقبال از بیان مواضع تشکل های مختلف دانشجویی درباره رویدادهای مختلف کشور، نماز جمعه را یکی از مراکزی دانسته اند که می تواند فرصت مناسبی برای انتقال دیدگاهها و مواضع دانشجویان به مردم و مسئولان کشور باشد.
 
در همین ارتباط، مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان در 12 تیرماه سال جاری، بر لزوم حضور دانشجویان در تریبون ها تاکید فرمودند. ایشان "اطلاعات دقیق و صحیح، مستدل بودن و به هنگام بودن" را از الزامات موضع گیری تشکل های دانشجویی برشمرده و فرمودند: «تحلیلتان را مردم بدانند، منعکس کنید. همین نشریّات دانشجویی چیز خوبی است؛ البتّه به شرطی که با این گرایشی که این آقای رئیس عزیز تشکیلات بیان کردند، وفادار بمانند و این استدلالهای انقلابی شما را منتشر بکنند تا مردم اینها را بخوانند؛ یعنی واقعاً تحلیلهای دانشجویی تحلیلهایی باشد که مردم مطّلع بشوند. خب، یکی از کارهای آسان به نظر من این است که در سخنرانی‌های قبل از خطبه‌های نمازجمعه یک برنامه‌ریزی بکنند، دانشجوهایی که اهل حرف زدن هستند، از طرف جمع پشتیبانی بشوند، کمک بشوند، متنهای خوبی تهیّه کنند، بروند در نماز جمعه [بخوانند]. مثلاً قبل از خطبه‌های نمازجمعه -که حالا مسئولین میروند و صحبت میکنند- یک فصلی هم برای دانشجوها گذاشته بشود. فرض کنید نماز جمعه‌ی یک شهری مثل تهران، مثل اصفهان، مثل مشهد، مثل تبریز، جای کوچکی نیست؛ یک دانشجو برود آنجا حرف بزند، یک عالَم مطلب بیان میکند؛ اینها چیزهای باارزشی است؛ یا مثلاً فرض کنید [نمازجمعه‌ی] تهران. دشمن هم بداند تحلیل شما را؛ یعنی وقتی‌که شما تحلیل کردید حادثه را، موضع‌گیری کردید، اعلام موضع کردید، دشمن هم مطّلع بشود؛ و مطّلع میشود، او زودتر از بعضی از دوستان مطّلع میشود.منطقی و مستدل [هم] باشد؛ این حضور فکری است.»

یکی از جدی ترین مطالبات رهبر انقلاب در این دیدار، ایجاد بستری برای سخنرانی دانشجویان است که از آن به عنوان یک «حضور فکری» یاد کردند. در واقع می‌توان گفت این بار رهبری معظم انقلاب میدان جدی تری را پیش روی دانشجویان قرار دادند؛ تریبون نماز جمعه محل حضور اقشار مختلف جامعه اعم از خواص و عوام است و به طور مستقیم می توان خواسته‌ها را از مسئولان مطالبه کرد و در مورد موضوعات مختلف موضع گیری داشت.

در سنوات گذشته، تشکل های سیاسی از جمله تشکل های دانشجویی حضورهای متفاوتی در نمازهای جمعه داشتند. مثل انتشار نشریه بین مردم، ارائه فایل‌های صوتی و نرم افزاری و همچنین در شرایط ملی و خاص اقدام به تجمع و راهپیمایی ها نیز در آن صورت می گرفت. دانشجویان در این قالب‌ها که اکثرا به صورت غیررسمی و خودجوش بوده است، اما تا پیش از این پیشنهاد اخیر مقام معظم رهبری، از تریبون نماز جمعه برای بیان دیدگاه های تشکل های دانشجویی استفاده نشده بود.

پس از دیدار رهبر انقلاب با دانشجویان، در استان های کشور برنامه هایی برای سخنرانی دانشجویان و اعلام مواضع در نماز جمعه تدارک دیده شده است و دانشجویان در تریبون های نماز جمعه در شهرهای مختلف فرصت سخنرانی و اعلام موضع داشته اند که انتظار می رود در روزها و هفته های آتی نیز فرصت مشارکت سیاسی و بیان مواضع برای این قشر از جوانان فراهم شود.





انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۲۶ شهريور ۱۳۹۵
جانم فدای آقا سید علی
لبیک یا امیرالمومنین
آخرین اخبار