جنتی در همایش روز ملی شعر و ادب بیان کرد:

امروز بعد از سال‌ها هنوز سلطنت شعر برای شهریار مانده است

شهریار از نادر چهره ‌هایی است که در طول قرون یک بار نصیبمان می‌شود و امروز بعد از سالها هنوز سلطنت شعر برای شهریار مانده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مراسم روز ملی شعر و ادب که در تالار وحدت برگزار شد، گفت: شهریار از نادر چهره‌هایی است که در طول قرون یک بار نصیب ما می‌شود و امروز بعد از سالها هنوز سلطنت شعر برای شهریار مانده است.
 
وی افزود: هم اکنون تعریف کرسی شهریار پژوهی، تشریح اشعار و افکار او از جمله اقداماتی هستند که باید صورت بگیرند تا از پخش شایعا‌تی در مورد شعر شهریار، تحریف اشعار و افکار وی جلوگیری شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: برای من افتخار است که امروز توفیق پیدا کردم در جمع شما هنرمندان و ادب دوستان حضور پیدا کنم آن هم در این مناسبت میمون و مبارک که هم روز ملی شعر و ادب است و هم سالگرد درگذشت شهریار.
 
وی ادامه داد: در ادبیات فارسی از نخستین شعری که به یادگار مانده تا شعر شهریار محصول مشترک همه اقوام ایرانی است. امروز هم قلم و شعر همچنان در این مرز و بوم پاینده است، اگر یکی از شعرای این بنای فخیم را از ادبیات ایران کم کنیم گویی حلقه‌ای را از این سلسله برداشتیم که موجب گسستگی آن می‌شود.
 
جنتی تصریح کرد: از شعر رودکی تا شعر معاصر صد برگ هزار پیچ و تاب خورده و صدها شاعر در عرصه ادبیات دیده شده‌اند تا شعر به اندیشه شهریار رسیده است، این کریم طبعا‌ن چنان در هم تنیده‌اند که در تن شهریار همه آنها را می‌توانیم ببینیم زیرا آبشخو‌ر همه آنها در قرآن و کلام وحی است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز برای تجلیل از چنین موهبتی گرد هم آمده‌ایم، امروزه جمیع صنایع ظریف هنری ذخیره بزرگی از شاعران دارد و با تکیه بر این گنجینه خود را در سطح جهان ممتاز میداند و شهریار هم بر این ذخیره ممتاز است.
 
جنتی افزود: شهریار همچون حافظ به حسن تعلم قرآن اهتمام کرده بود و اشعار دینی، مذهبی و روایی وی چنان فراوان است که می‌توان از آن دیوانی جداگانه ساخت.
 
وی اظهار داشت: ویژگی دیگر شهریار عشق او به ایران و کیان این ملک است، تمام هم و غم شهریار کیان ایران بوده است. وی شاعری اجتماعی و دارای دغدغه ملت بود و هرگز خود را از مشکلات و مسائل مردم جدا نمی‌دانست.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: شهریار همواره در انتظار ظهور و پیروزی جمهوری اسلامی بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی اولین شعر خود را سرود و سپس برای همه اتفاقات انقلابی این کشور شعری را بر گنجینه عظیم ادبیات فارسی خلق کرد.
 
جنتی ادامه داد: شهریار تا و‌اپسین لحظه زندگی خود لحظه‌ای از جهاد قلمی باز نماند و بعد ترکی سرایی او نیز قابل توجه است، انتصاب این شاعر کشورمان به یکی از اقوام شناخته شده ایرانی حلقه پیوند و وفاق ملی ماست.
 
وی خاطرنشان کرد: شهریار زبان فارسی را به مثابه زبانی برای نشان دادن خلا‌قیتش برگزید و ذوق او نقش بسیار مهمی در رشد ادبیات ترکی داشت.

در ادامه این برنامه، فضلی دبیر بنیاد شهریار برگزاری کرسی شهریار پژوهی در دانشگاه‌ها ، مذاکره با دبیر کل کمیسیون فرهنگی یونسکو برای ثبت نام شهریار و غیره را از اهداف شکل‌گیری بنیاد شهریار دانست و گفت: امیدوارم در این راه نهادهای موظف همکاری خود را دریغ نکنند.

خاطرنشان می‌شود مهدی محقق و میر جلال‌ ‌الدین کزازی در بخشی از مراسم روز ملی شعر و ادب سخنانی در رابطه با اهمیت گرامیداشت شعر و ادب فارسی و شهریار سخن گفتند.


*شهریار مردمی‌ترین سخنور روزگار ما است

میرجلال‌الدین کزازی در این کنگره با اشاره به شخصیت شهریار گفت: شهریار مردمی‌ترین سخنور روزگار ماست. او شاعر دل بود و به خاطر دل خود می‌سرود.و در اندیشه آن نبود که سخن خود را به نمایش بگذارد.

وی افزود: او سخنوری بود که بیش از دیگران بر پایه غزل‌های او آهنگ‌سازان آهنگ ساختند و خوانندگان آنها را به آواز خوانده‌اند. شعر شهریار برآمده از آزمون‌های شرف و شوریدگی‌های شاعرانه نهادی او است. در سال‌هایی که دانش‌آموز بودم در سال دهم نامه‌ای مهرآمیز به شهریار نوشتم که شهریار این نامه را آنچنان خوش داشت که در یکی از چاپ‌های دیوان خوبش آن را گنجانده بود. شهریار شاعری است که در تاریخ ایران پایدار و ماندگار خواهد ماند و همواره ایرانیان او را گرامی خواهند داشت.
 
لازم به ذکر است: چیت‌چیان وزیر نیرو هم در این مراسم حضور دارد.
 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.