حد مجاز فلزات سمی درون لوازم آرایشی در هاله‌ای از ابهام/ رژ لب‌های قرمز حاوی سرب است

سازمان غذا و دارو عنوان کرد: در قوانین مربوط به محصولات آرایشی، تعریفی از حد مجاز غلظت فلزات سمی در این محصولات وجود ندارد.

مصطفی اسماعیلی رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به وظایف سازمان غذا و دارو به عنوان یک نهاد حاکمیتی بیان کرد: با وجود اینکه نظارت وظیفه ما است اما متاسفانه برخی‌ در آرایش صورت خود، به ویژه استفاده از رژ لب افراط می‌کنند.

وی افزود: فرآورده های آرایشی حاوی مواد مضر بسیاری همچون فلزات سمی سنگین سرب، کادمیوم، جیوه و آنتیموان هستند. ماندن بیش از حد رژ لب روی پوست ممکن است به طور ناخواسته و در اثر خوردن یا آشامیدن مواد غذایی، بلعیده شود.

اسماعیلی عناصر مذکور را مواد اولیه رژ لب، موم، روغن، الکل و رنگ خواند و ادامه داد: این عناصر از آلاینده‌های معمول زیست‌محیطی محسوب شده که تجمع آن در بدن به مرور زمان باعث بروز مسمومیت می‌شود. گرچه سرب از عناصر سازنده رژ لب نیست، اما با هدف تثبیت‌کنندگی رنگ و تولید رنگ قرمز در ترکیباتش استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: متاسفانه در قوانین مربوط به محصولات آرایشی، تعریفی از حد مجاز غلظت فلزات سمی مورد استفاده در محصولات آرایشی وجود ندارد. اما همواره بر میزان سرب کمتر از 10ppm تاکید و مصرف کادمیوم نیز به هر میزان در مواد آرایشی ممنوع شده است.

اسماعیلی تاکید کرد: همچنین استفاده بیش از حد این مواد می‌تواند موجب انواع سرطان‌ها در اثر تجمع زیاد این فلزات در بدن شود. همچنین سرب از طریق مادر و از راه جفت وارد بدن جنین شده و اثراتی مانند مرگ جنین و زایمان نارس را به همراه می‌آورد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار