واشینگتن پست: کودتای نافرجام ترکیه بر روابط آنکارا و غرب سایه افکنده است

یک روزنامه آمریکایی در مطلبی نوشت پس‌لرزه‌های کودتای نافرجام ترکیه روابط آنکارا و غرب را تهدید می‌کند.

واشینگتن پست: کودتای نافرجام ترکیه بر روابط آنکارا و غرب سایه افکنده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی واشینگتن پست با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: بیش از دو ماه از کودتای نافرجام ترکیه می‌گذرد. آنکارا هفته گذشته، نخستین مدرکی که ثابت می‌کند «فتح‌الله گولن،» واعظ، نویسنده و مدرس علوم اخلاقی و الهیات اهل ترکیه که در تبعیدی خودخواسته در «پنسیلوانیای آمریکا» زندگی می‌کند، در طراحی کودتای اخیر ترکیه دست داشته را تحویل واشینگتن داده است. 

در ادامه گزارش آمده است: در صورت تأیید این اطلاعات بوسیله وزارت دادگستری آمریکا، یک دادگاه فدرال درخصوص استرداد گولن به ترکیه تصمیم‌گیری خواهد کرد. از سوی دیگر، طولانی شدن مراحل رسیدگی به درخواست ترکیه و یا تأیید نشدن اطلاعات دریافتی از سوی وزارت دادگستری آمریکا، تهدیدی جدی برای اتحاد میان واشینگتن و آنکارا خواهد بود. این در حالی است پیش از این، واکنش و اقدامات دولت ترکیه پس از سرکوبی این کودتا، اتحاد و روابط آنکارا را با «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) و آمریکا تحت تأثیر قرار داده است.

نگارنده گزارش سپس می‌افزاید: بی‌توجهی «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا، نسبت به درخواست‌های مکرر مقامات ترکیه‌ مبنی بر استرداد گولن به این کشور، نارضایتی آنکارا را در پی داشته است. «عمر سلیک،» وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه، در یک گفتگوی خبری در این خصوص اظهار داشت: ما حمایتی که انتظارش را داشتیم از دوستان غربی‌مان دریافت نکردیم. آن‌ها در کنار ما نایستادند. به همین دلیل، «رجب طیب اردوغان،» رئیس‌جمهور ترکیه، نیز ماه گذشته، برای افزایش گزینه‌های پیش‌روی این کشور و با هدف بهبود روابط تیره میان آنکارا و مسکو به روسیه سفر کرد. از سوی دیگر، اقدامات سرکوبگرانه دولت ترکیه علیه مظنونان طراحی کودتای مزبور انتقادات غرب را برانگیخته است. 

در ادامه گزارش آمده است: با این وجود، همکاری ترکیه در جنگ علیه داعش و جلوگیری از ورود مهاجران به اروپا از چنان اهمیتی برای آمریکا برخوردار است که به نظر می‌رسد واشینگتن تصمیم گرفته است علی‌رغم انتقادات اولیه، در برابر اقدامات سرکوبگرانه ترکیه پس از کودتا و نقض دموکراسی از سوی این کشور، نرمش بیشتری نشان دهد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار