زنجان؛

اجرای مدیریت تلفیقی آفات منجر به معرفی محصولات سالم در بازار می شود

اجرای «مدیریت تلفیقی آفات» نهایتا منجر به تولید محصول عاری از باقی مانده کود و سموم و یا دارای حد مجاز آلاینده ها شده و با اعطای کد 16 رقمی، این محصولات با نام محصول سالم در بازار معرفی می شوند.

به گزارش گروه استان هایاشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: از سال 86 در حوزه حفظ نباتات، مدیریت تلفیقی آفات(IPM) در استان زنجان به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت .
شب خیزافزود:در این راستا با جذب کارشناسان بخش خصوصی اقدام به آموزش کشاورزان خصوصا بهره برداران محصولات باغی و کشاورزان تولید کننده سبزی و صیفی و تولیدکنندگان محصولاتی که جنبه تازه خوری دارند کرد.
وی هدف اصلی «مدیریت تلفیقی آفات» را اجرای سیاست کاهش مصرف سموم و به عبارتی بهینه سازی مصرف سموم در بخش کشاورزی عنوان کرد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه داد: اجرای «مدیریت تلفیقی آفات» نهایتا منجر به تولید محصول عاری از باقی مانده کود و سموم و یا دارای حد مجاز آلاینده ها شده و  با اعطای کد 16 رقمی، این محصولات با نام محصول سالم در بازار معرفی می شوند.
این مسئول خاطرنشان کرد: کد 16 رقمی درج شده بر روی محصول سالم شناسه ای است که تمام مشخصات محصول به راحتی از طریق آن قابل پیگیری بوده و به واسطه این کد می توان به اطلاعات مربوط به محل تولید، کشاورز تولید کننده محصول، کلینیک نظارت کننده بر روند تولید محصول و ... به سهولت دسترسی پیدا کرد.
وی عنوان کرد: اعطای استاندارد تشویقی به برخی محصولات کشاورزی تولیدی در استان زنجان از دیگر اقداماتی است که در حال حاضر با همکاری اداره استاندارد به طور جدی در حال پیگری است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان متذکر شد: کشاورزان در مناطق مختلف استان در صورت تمایل به دریافت کد 16رقمی برای محصول تولیدی خود می توانند با پرداخت هزینه جزئی برای یکبار در سال، محصول مورد نظر در زمینه کود و سموم و فلزات سنگین توسط آزمایشگاه ها مورد بررسی قرار گرفته و پس از تایید، محصول مورد آزمایش با برچسب محصول سالم در بازار عرضه شود.
شب خیز تصریح کرد: در حال حاضر توت فرنگی یکی از گلخانه داران استان با انجام آزمایش های مختلف بر روی محصول تاییدیه محصول سالم را دریافت کرده و هم اکنون با برچسب کد 16 رقمی در بازار عرضه می شود.
این مسئول گفت:  همچنین در روند تولید برخی محصولات تولیدی در مناطق مختلف استان زنجان از هیچ گونه کود و سمی استفاده نشده و با قاطعیت می توان اعلام کرد که جزو محصولات سالم هستند که انجیر، انار، زیتون و فندق طارم و زردآلوی ماهنشان از جمله این محصولات به شمار می روند.
 
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.