گولن از اروپا خواست برای متوقف کردن «فاجعه» در ترکیه اقدام کند

فتح الله گولن، رئیس جمهور ترکیه را به سوء استفاده از کودتای نافرجام در این کشور متهم کرده و مداخله اروپا را برای جلوگیری از این روند خواستار شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ فتح الله گولن که در امریکا به سر می برد و از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به خیانت متهم شده است، اعلام کرد اردوغان از کودتای نافرجام در این کشور برای تبلیغ خود به عنوان یک قهرمان ملی استفاده می کند.

در حالی که پاکسازی دولت ترکیه از ارتش تا دستگاه قضایی ادامه دارد، گولن از اروپا خواست به منظور جلوگیری از «فاجعه»، میانجیگری کند.

فتح الله گولن، که حمایت از کودتای ماه ژوئیه را تکذیب می کند، در گفتگو با روزنامه ایتالیایی «لا استامپا» اظهار کرد رهبران اروپا در زمینه انتقاد از اردوغان بر سر دستگیری دهها هزار نفر، از نظامی و روزنامه نگار گرفته تا بخش قضایی و هنر، و معلق شدن حدود 100 هزار نفر، بسیار کم کاری کرده اند.

گولن گفت: «فشار داخلی از جانب آوارگان، تکثیر گروه های تندرو، آزار و اذیت دهها هزار غیرنظامی، اقدام عجولانه اردوغان در اعلام خود به عنوان قهرمان ملی، باید رهبران اروپا را وادار کند اقدامی موثر به منظور متوقف کردن حرکت دولت به سمت استبداد، انجام دهند.»

گولن افزود: «تقویت دموکراسی، حاکمیت قانون و احترام به حقوق بشر در ترکیه برای مدیریت بحران آوارگان و مبارزه با داعش در بلندمدت، مطلقا ضروری است. اگر این اتفاق نیافتد، ممکن است اروپا با مشکلی حتی بزرگ تر، یک فاجعه، مواجه شود.»

وی نگفت که این اقدام  به چه شکلی می تواند باشد.
اردوغان همواره محبوب ترین سیاستمدار در ترکیه بوده؛ محبوبیتی که منتقدان می گویند وی از آن برای افزایش اختیارات خود و سرکوب مخالفان، استفاده کرده است. پس از کودتای نافرجام ترکیه، محبوبیت اردوغان حتی بیشتر افزایش یافت.

ترکیه میزبان تقریبا سه میلیون آواره جنگ سوریه است. اجرای توافق بین اتحادیه اروپا و ترکیه به منظور جلوگیری از ورود اوارگان و مهاجران غیرقانونی به اروپا، به علت مناقشات بر سر قوانین ضد تروریسم ترکیه و سرکوب پس از کودتا، با تاخیر مواجه شده است.

گولن زمانی یکی از متحدان نزدیک اردوغان بود ولی این رابطه در سال های اخیر به طور علنی خصمانه شده است به طوری که اردوغان، گولن را به سازماندهی کودتای ماه ژوئیه متهم می کند. در همین حال گولن همچنان این اتهامات را رد کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار