شاهرود؛

10اقامتگاه بوم گردی در شاهرود دایرشد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: بیش از 10 اقامتگاه بوم گردی در روستای قلعه بالای بخش بیارجمند شاهرود،راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شاهرود ،رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود در حاشیه برگزاری جشنواره سفر به زیستگاه زاغ بور، افزود: برگزاری جشنواره سفر به توران در بهار و جشنواره سفر به زیستگاه زاغ بور در اواخر تابستان و پاییز سالهای اخیر و ورود مسافران و گردشگران به این مناطق و معرفی این جاذبه ها، باعث شده است تا افراد محلی اقدام به برپایی اقامتگاه های بوم گردی کنند.
حمیدرضا حسنی با اشاره به اینکه هم اکنون 2 اقامتگاه بوم گردی در رضاآباد خارتوران نیز فعال است، گفت: این جشنواره ها نقش موثری در معرفی قابلیت های گردشگری بخش بیارجمند داشته و زمینه جذب گردشگران خارجی را نیز فراهم کرده است و بر این اساس، سالانه 50 گردشگر خارجی از قلعه بالا بازدید می کنند.
 حسنی، یکی دیگر از نقاط قوت برگزاری این جشنواره ها را معرفی و عرضه صنایع دستی و سوغات مناطق روستایی عنوان کرد و افزود: این جشنواره ها در اشتغالزایی و افزایش توان اقتصادی روستائیان نقش موثری دارند.
وی گفت: برگزاری این جشنواره ها باعث شده، علاوه بر جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها، روند بازگشت روستائیان از شهرها به زادگاه خود افزایش یابد.
وی تعداد بازدیدکنندگان از جشنواره سفر به زیستگاه زاغ بور را بیش از 300 نفر اعلام کرد و گفت: علاوه بر بازدید از جاذبه ها، بسیاری از سوغات و صنایع دستی روستاهای منطقه از جمله سوزن دوزی روستای قلعه بالا، گلیم رضا آباد، برگه زردآلو، مربای انجیر، انار، انواع رب و ترشیجات، به طور قابل توجهی به فروش رفت.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود با تاکید بر اینکه اثرات جشنواره یک روزه نیست و در بلند مدت اثر مثبت خود را نشان می دهد، افزود: افزایش تعداد اقامتگاه های بومی، اشتغالزایی، افزایش گردش مالی در مناطق روستایی، احیای صنایع دستی و هنرهای بومی، از جمله مزایای بلند مدت برگزاری این جشنواره هاست
وی گفت: برگزاری این جشنواره ها بهانه ای برای یادآوری قابلیت های گردشگری روستاها و مناطق کمتر معرفی شده است
هفتمین جشنواره گردشگری «سفر به زیستگاه زاغ بور» دوم مهر 95 در روستای هدف گردشگری قلعه بالا بخش بیارجمند شهرستان شاهرود و پارک ملی توران با هدف آشنایی گردشگران با قابلیت های گردشگری طبیعی از جمله «پرنده نگری» در بخش بیارجمند، بازدید از روستاهای هدف گردشگری قلعه بالا، دزیان و گیور و مشاهده حیات وحش پارک ملی توران از جمله زاغ بور و گورخر آسیایی برگزار شد.
زاغ بور یکی از گونه پرندگان اندمیک ایران است که زیستگاه اصلی آن منطقه خارتوران واقع در بخش بیارجمند شهرستان شاهرود است.
قلعه بالا در 140 کیلومتری جنوب شرقی شاهرود و 24 کیلومتری شهر بیارجمند واقع شده است
انتهای پیام/ر


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار