همه پرسی برای اصلاح قانون اساسی ایتالیا 4 دسامبر برگزار می شود

دولت ایتالیا اعلام کرد همه پرسی برای اصلاح قانون اساسی و ایجاد تغییرات در قوانین مربوط به سنا، چهارم دسامبر سال جاری ( 14 آذرماه) برگزار خواهد شد.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ،به نقل از رسانه های اروپایی، دولت ایتالیا اعلام کرد همه پرسی برای اصلاح قانون اساسی و ایجاد تغییرات در قوانین مربوط به سنا چهارم دسامبر برگزار می شود.

بر این اساس، اگر این همه پرسی با رای مثبت شهروندان ایتالیا همراه شود، قدرت برکناری دولت از مجلس سنا سلب خواهد شد.  بر اساس اصلاحات مورد نظر دولت، همچنین تعداد کرسی های سنای این کشور از 315  به 100  کرسی کاهش می یابد.

طبق قوانین کنونی در ایتالیا، مجلس نمایندگان و سنای این کشور از قدرت برابر برخوردارند و منتقدان می گویند همین برابری قدرت، یکی از دلایل ناپایداریِ دولت ها در ایتالیا بوده است. از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون، 63 دولت در ایتالیا تشکیل شده است.

پارلمان ایتالیا برگزاری همه پرسی را در ماه آوریل گذشته تصویب کرده بود. دیوان عالی ایتالیا نیز برگزاری این همه پرسی را اواخر مردادماه امسال تایید کرد.

پیشتر قرار بود «متئو رنتسی» نخست وزیر ایتالیا این همه پرسی را اواخر ماه اکتبر (اوایل آبان) برگزار کند، اما پس از آنکه از شمار هواداران اصلاح قانون اساسی در نظرسنجی ها کاسته شد، نخست وزیر زمان برگزاری همه پرسی به عقب انداخت.

این در حالی است که رنتسی اعلام کرده اگر اصلاحات مورد نظر وی رای نیاورد، از سمت خود استعفا خواهد داد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار