اردبیل؛

برگزاری مراسم استقبال از محرم در اردبیل

مراسم استقبال از محرم با حضور پرشور مردم دارالارشاد و حسینی اردبیل با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در مسجد اعظم برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ مراسم استقبال از محرم با حضور پرشور مردم دارالارشاد و حسینی اردبیل، شامگاه سه شنبه با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل و به همت شورای اسلامی شهر و شهرداری اردبیل و هیئت امنای محلات شش‌گانه برگزار شد که در این مراسم از پیرغلامان حسینی در اردبیل نیز تجلیل شد.

در این مراسم از پیرغلامان رسول ناصر آزاد، غفور شایان، التفات بشارتی اصل، غلام صبور،‌ موسوی نونهال و حاج حسین جلیل تجلیل بعمل آمد.

مردم اردبیل با داشتن خصوصیات بارز فرهنگی به ویژه در حوزه تعزیه و عاشورا تفاوت‌های عمده‌ای با دیگر مردمان داشته و شهر اردبیل به لحاظ مراسمات ویژه محرم از دیر باز مهد تشیع بوده و امروزه به مرکز تخصصی در حوزه عاشورا شناسی و عاشورا پژوهی تبدیل شده است.

گفتنی است؛ شهر اردبیل از دوران قدیم تا چندی پیش صاحب 6 محله اصلی بوده که اهالی شهر با تعبیر محلات 6 گانه از آن یاد می‌کنند به طوری که هر محله اصلی یا بزرگ نیز شامل کوچه ها و مساجد کوچکتری است که در زبان محلی خولا(شاخه) گفته می‌شود ;i عزاداری ماه محرم در اردبیل از دیرباز توسط محلات 6 گانه و شاخه‌های آن انجام رسیده و اکنون نیز به همان ترتیب کهن توسط محلات 6 گانه و محلات تابعه آنها این حرکت سامان می‌یابد.

شهر اردبیل در کشور تنها شهر حسینی است که با اجرای مراسمات خاص در جهان تشیع جایگاهی نام آشنا داشته و هر جا از هنر تعزیه بحث می‌شود نام اردبیل و بزرگانش به زبان می‌آید.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: اردبیل ، مراسم ، استقبال ، محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.