گزارش فوربز: چگونه طلا برای رهایی از بحران اقتصادی آسیا ناجی کره جنوبی شد؟

وب‌سایت فوربز در گزارشی به چگونگی رها شدن کره جنوبی از بحران اقتصادی آسیا پرداخت.

گزارش فوربز: چگونه طلا برای رهایی از بحران اقتصادی آسیا ناجی کره جنوبی شد؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فوربز، نوزده سال پیش، کره جنوبی تا مرز ورشکستگی پیش رفت. بحران اقتصادی آسیا مانند یک ویروس در تایلند، مالزی، سنگاپور و دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا پراکنده شد. این موضوع می‌توانست به ایجاد یک بحران اقتصادی جهانی منجر شود.

کره جنوبی که روزی مستعمره فقیر ژاپن بود، در نیمه دوم قرن بیستم به شکلی باورنکردنی دگرگون شد. این دگرگونی در پی اصلاحات هوشمندانه سیاسی و سرمایه‌گذاری در بخش آموزش ایجاد شد. برخی برای اشاره به این تغییر اساسی در کره جنوبی از آن به عنوان «معجزه رودخانه هان» یاد می‌کنند. این رودخانه در کره جنوبی قرار دارد.

کره تا پایان قرن بیستم به یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شد. شهروندان به درآمدی دست‌یافتند که قادر بودند در زندگی روزمره به راحتی با غربی‌ها رقابت کنند. اما در تابستان 1997 سئول با مشکل روبرو شد. کسب و کار بی‌رونق شد، وام‌ها به تعویق افتادند، بانک‌ها ورشکست شدند، سرمایه‌گذاران خارجی حدود 18 میلیارد دلار از این کشور خارج کردند و شرایط اقتصادی به شدت بحرانی شد. صدها هزار نفر نیز شغل خود را از دست دادند.

تنها راه‌حل پیش روی کره در شرایط مذکور، درخواست کمک از صندوق بین‌المللی پول (آی‌ام‌اف) بود. آی‌ام‌اف در دسامبر 1997 بزرگترین بسته کمک مالی را به ارزش 58 میلیارد دلار تصویب کرد. صندوق بین‌المللی پول در مقابل خواستار آزادسازی تجارت و حساب‌های سرمایه کره، اصلاح بازار کار، تغییر ساختار حاکمیت شرکتی و ایجاد چندین تغییر دیگر شد.

اما پس از مدتی مشکل جدیدی به وجود آمد که کره‌ای‌ها آن را «بحران آی‌ام‌اف» می‌نامند. دولت کره در اولین فرصت به افزایش بودجه برای باز پرداخت این وام هنگفت اقدام کرد. در 5 ژانویه 1998 یک کمپین ملی به این منظور راه‌اندازی شد که امروز به یکی از نمادهای وطن‌پرستی و از خود گذشتگی در جهان تبدیل شده است.

در زمان وقوع بحران‌های اقتصادی مردم به خرید طلا روی آوردند:

گزارش فوربز: چگونه طلا برای رهایی از بحران اقتصادی آسیا ناجی کره جنوبی شد؟

در آن زمان مردم کره جنوبی حدود 20 میلیارد دلار طلا در منازل خود داشتند. این سرمایه به شکل سکه، مدال، زیورآلات، نشان‌های نظامی و شمش ذخیره شده بود. این سرمایه نه تنها ارزش مالی داشت، بلکه از نظر شخصی و خانوادگی نیز بسیار اهمیت داشت. مردم کره در بهترین رخدادهای زندگی به یکدیگر طلا هدیه می‌دهند و هر کدام از سکه‌ها یا زیورآلات برای آنها یادآور خاطرات شخصی است.

در سال 1907، نود سال پیش، امپراتوری کره به ژاپن 13 میلیون وون بدهکار بود –معادل بودجه یک سال. به منظور کمک به پرداخت این بدهی مردان کره سیگار کشیدن را ترک کردند و زنان زیورآلات خود را فروختند. 

در سال 1998 نیز بار دیگر طلا به کمک کره آمد. نزدیک به 3.5 میلیون نفر –معادل یک‌چهارم جمعیت کره جنوبی- داوطلبانه در کمپینی شرکت کردند و به کمک کشورشان آمدند. مردم روی لباس‌های خود شعار « بیایید با جمع‌آوری طلا بر بحران واحد پول خارجی غلبه کنیم» را نوشتند. در آن زمان هر فرد به طور متوسط 65 گرم طلا برای نجات اقتصاد کره اهدا کرد. در مدت دو ماه 2.2 میلیارد دلار جمع‌آوری شد که تمام و کمال به صندوق بین‌المللی پول تحویل داده شد. همبستگی و وطن پرستی کره‌ای‌ها باعث شد وام 58 میلیارد دلاری در اوت 2001، یعنی 3 سال پیش از موعد پرداخت شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۵ تير ۱۳۹۷
چقدر اوضاع شبیه کره جنوبی 120 سال پیشه!! ولی اعتماد نیس
آخرین اخبار