اشراقی مطرح کرد؛

حفظ کرامت انسانی زمینه ساز تحقق امنیت و صلح پایدار/ جنگ‌های خاورمیانه زنگ خطری برای رهبران دینی جهان است

رئیس دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران گفت: حفظ کرامت انسانی زمینه‌ساز تحقق امنیت و صلح پایدار است.

حفظ کرامت انسانی زمینه ساز تحقق امنیت و صلح پایدار/ جنگ‌های خاورمیانه زنگ خطری برای رهبران دینی جهان است

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد اشراقی رئیس دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران در سومین میزگرد آماده سازی دهمین سالگرد کنفرانس اسلام و حقوق بین‌المللی بشردوستانه که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: حفظ کرامت انسانی زمینه‌ساز تحقق امنیت و صلح پایدار است.

وی گفت: باور به کرامت انسانی ، دعوت به صلح و رفتارهای مبتنی بر کرامت انسانی همگی از ارزش‌های مشترک ادیان هستند که التزام به آنها امنیت و صلحی پایدار را به ارمغان خواهد آورد.

رئیس دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه نظام ارزشی موجود در ادیان مختلف از مولف‌های بسیار نزدیکی نسبت به هم برخوردار است، افزود: التزام به این نظام ارزشی مشترک در کنار 3شاخصه مشترک ادیان یعنی عقلانیت، معنویت و عدالت طلبی می‌تواند هر جریان دینی را از افراط و تفریط مصون بدارد.

اشراقی تاکید کرد: وقایع تلخ و دردناک سالهای اخیر در جهان به ویژه خاورمیانه زنگ خطری برای رهبران دینی جهان به صدا در آورده تا مسئولیتشان را برای ایجاد و حفظ صلح درک کرده و پیروانشان را به احترام متقابل فراخوانند.

وی ادامه داد: تلاش رهبران دینی در کنار رهبران سیاسی برای پذیرش متقابل سایر ادیان می‌تواند وقوع جنگ‌ها با سبقه دینی را به شدت محدود سازد.

رئیس دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: کشتار غیر نظامیان، اسارت گرفتن زنان و کودکان، از بین بردن سربازان با روش‌های غیر انسانی، تخریب محیط زیست و تعرض به پیروان سایر ادیان هم اکنون به نام دین و دستور الهی صورت می‌گیرد، کج فهمی آگاهانه یا ناآگاهانه از این است ضرورت روشنگری در این خصوص، اهمیت برگزاری چنین میزگردهای علمی، کنفرانس‌های بین المللی را تبیین می‌کند.

اشراقی بیان داشت: در دنیای معاصر با عنایت به پیوند بسیار نزدیک جوامع بشری که عوامل حیاتی متعددی ملت‌ها را به تعاون، همکاری و همزیستی مسالمت آمیز فرا میخواند، تبیین جایگاه و نقش دین در رویکرد‌های متفاوت از جمله حقوق بین‌الملل بشردوستانه و اقدامات بشر دوستانه بسیار حیاتی است.

وی گفت: در عرصه بین‌المللی طی سالیان متمادی معاهدات و اسناد بسیاری در خصوص افراد درگیر جنگ ، غیر نظامیان و سایر افرادی که به نوعی با مخاصمات مسلحانه در ارتباط هستند در نظر گرفته شده است.

رئیس دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: جامعه جهانی با تصویب کنوانسیون‌های بین‌المللی مانند کنوانسیون‌های ژنو، لاهه و سایر کنوانسیون‌ها سعی در ایجاد یک اصول اساسی بشردوستانه در زمان مخاصمات مسلحانه کرده است؛ این کنوانسیون‌ها قوانینی هستند که تحت عنوان حقوق بشردوستانه نامیده می‌شوند قوانینی که رعایت آنها اگر چه از وقوع جنگ جلوگیری نمی‌کند اما دردها و آلام انسانی را تا حدودی می کاهند.

اشراقی ادامه داد: این قوانین مورد تاکید ادیان اسلامی هستند؛ ادیان الهی در زمان بروز جنگ قوانین گسترده‌ای را بر پایه عدل، رحمت و رعایت حقوق انسانی تدوین و از غیر نظامیان و افراد خاص همچون زنان ، کودکان و سال‌خوردگان حمایت می‌کنند تا کشتار آنهارا نقض کنند.

وی تصریح کرد: علی رغم بیان صریح کتب الهی مبنی بر رعایت اصول بنیادین انسانی و ارزشی در مخاصمات مسلحانه و رویکرد بشردوستانه تمام ادیان الهی، متأسفانه هجمه‌های تبلیغاتی سنگین ضد دینی و القای باور تأثیر گذاری دین در ازدیاد خشونت به ویژه به هنگام منازعات مسلحانه رو به افزایش است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار