موتوری ها پیاده روها را هم قرق کرده اند / صدمات ارتوپدی تحفه بی نظمی های ترافیکی

نایب رییس انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران گفت: بی نظمی های ترافیکی موتورسواران به حدی زیاد شده که عابران پیاده، حتی در پیاده روها امنیت ندارند.

محمد رازی نایب رییس انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آسیب ها و تروماهای حاد را علت اصلی بروز در رفتگی های زانو دانست و اظهار داشت: در رفتگی مفصل زانو به طور معمول باعث پارگی و قطع جریان خون از زانو به پایین اندام می شود و از این جهت حائز اهمیت زیادی است. 

وی ادامه داد: رسیدگی دیرهنگام با قطع جریان خون در اندام تحتانی و شدت آسیب بالا، منجر به قطع اندام تحتانی از مفصل زانو یا بالای مفصل می شود.

نایب رییس انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران کشیدگی اعصاب اطراف زانو به سمت پایین را از دیگر عوارض در رفتگی زانو و موجب فلج اندام تحتانی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما دررفتگی مفصل زانو ناشی از آسیب های ترافیکی به ویژه تصادفات موتور سیکلت ها بسیار زیاد است. 

وی با انتقاد از کم توجهی مسئولان به این نوع تصادفات تصریح کرد: تاکنون نه تنها برای اصلاح این وضعیت، فعالیتی انجام نشده بلکه بی نظمی ترافیکی توسط موتور سیکلت سواران در شهرهای بزرگ مانند تهران روز به روز بیشتر می شود به طوریکه عابرین پیاده، حتی در پیاده روها امنیت ندارند.

به گفته رازی بی نظمی موتور سیکلت سواران در اتوبان‌ها و عبور از دوربرگردان‌ها با ایجاد تصادفات علاوه بر بروز مرگ و میر، در برخی موارد منجر به صدمات شدیدی از جمله در رفتگی مفصل زانو می‌شوند که مشکلات فراوانی برای زندگی آینده افراد ایجاد می کند. 

وی درمان مجروحین ناشی از تصادفات را نیازمند همکاری نزدیک بین جراح ارتوپد و عروق دانست و افزود: مسئولین برای کاهش این بی نظمی های ترافیکی و هزینه های ناشی از آن بر سیستم بهداشتی باید گامی جدی بردارند. 

نایب رییس انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران افزود: امروزه مسئولین به دنبال افزایش تجهیزات و کادر درمانی هستند در حالی که توجه به موضوع پیشگیری عاقلانه تر بوده تا اینکه بودجه کشور صرف درمان شود چراکه در صورت ادامه روند افزایشی آسیب های ترافیکی و بی نظمی ها، حتی با صرف تمام بودجه هم نتایج مطلوبی به دست نمی آید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار