باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ثبت آنلاین وقایع حیاتی توسط داشبورد مدیریت جمعیتی/راه اندازی سامانه ثبت تغییر کدپستی در آینده‌ای نزدیک

ثبت آنلاین و لحظه‌ای وقایع حیاتی توسط داشبورد مدیریت جمعیتی، می‌تواند کمکی بزرگ و گام موثری برای مسئولان در جهت برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر باشد.

ثبت آنلاین وقایع حیاتی توسط داشبورد مدیریت جمعیتی
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ثبت احوال به صورت منسجم در جهان مربوط به قرن19 میلادی است و در ایران در تاریخ 30 آذر ماه1297 هجری شمسی به تصویب هیئت وزیران رسید و تا قبل از آن ثبت وقایع حیاتی از جمله ولادت و وفات براساس اعتقادات مذهبی و سنت‌های رایج موجود در کشور بوده که با نگارش نام و تاریخ ولادت فرد در پشت جلد کتاب مقدس قرآن مجید انجام می‌شد و برای افراد متوفی نیز جز نام و تاریخ وفات آنها بر روی سنگ قبر، اثر دیگری موجود نبود.

* "فاطمه ایرانی" دارنده نخستین شناسنامه در ایران

با گسترش فرهنگ، دانش بشری، افزایش جمعیت، توسعه شهرها و روستاها نیاز به سازمان و تشکیلاتی برای ثبت وقایع حیاتی ضرورتی اجتناب ناپذیر به شمار می‌رفت و به همین منظور اداره‌ای تحت عنوان اداره سجل احوال در وزارت داخله (کشور) وقت بوجود آمد و نخستین شناسنامه به شماره یک در تاریخ 16 آذر1297 هجری شمسی به نام خانم"فاطمه ایرانی" صادر شد.

سه سال بعد از تصویب نخستین قانون ثبت احوال یعنی در سال1307 هجری شمسی قانون جدید مشتمل بر16 ماده به تصویب رسید که براساس این قانون، وظیفه جمع آوری آمارهای مختلف نیز به اداره سجل احوال محول شد. سازمان ثبت احوال کشور به دلیل در اختیار داشتن اسناد هویت، تابعیت فردی و آمارهای حیاتی یکی از ارکان مهم حکومت تلقی می‌شود که ارائه خدمات عمومی به مردم و اطلاعات ویژه جمعیتی به سازمان های مختلف دولتی از ویژگی های اختصاصی و انحصاری این سازمان است.

*ثبت نیمه مکانیزه آمارها از سال68

از سال51 فرم‌هایی برای ثبت ولادت، فوت، ازدواج و طلاق مورد استفاده قرار گرفت و از سال 68 نیز استفاده از رایانه برای ثبت نیمه مکانیزه آمارها آغاز و اعلامیه ها از دفاتر اسناد به سازمان ثبت احوال منتقل و در آنجا تجمیع شد.

حمید پارسایی معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در این باره می گوید: از سال71 وضعیت ثبت آمارها متحول و اطلاعات و گزارشات بیشتری به صورت نیمه مکانیزه جمع آوری شد همچنین از سال 75 تا 83  رایانه در مراکز استان ها و ادارات راه اندازی شد و در نهایت سال89 نخستین سالی بود که آمارها بصورت یکپارچه و بدون استفاده از شیوه های دستی به ثبت رسید، در سال 83 نیز نخستین سیستم متمرکز در سازمان به صورت فایل ارسال و تجمیع شد.

در سال92 برای نخستین بار امکان گزارشگری سریع فراهم و بخشی از آمار بر روی سایت سازمان قرار گرفت. 

در سال89 آمارها بصورت یکپارچه و بدون دخالت سیستم دستی ارسال شد به طوری که ادارات700 نقطه در کشور به سازمان ثبت احوال متصل شد.

*ثبت آنلاین وقایع حیاتی توسط داشبورد مدیریت جمعیتی

داشبورد مدیریت جمعیتی به منظور ثبت دقیق تر آمار و نزدیک شدن به محل وقوع است که هم اکنون در62 بیمارستان و 11 آرامستان در کشور به ثبت لحظه ای آمار وفات و ولادت اقدام می‌کند.

پارسایی معتقد است: آمار وقایع حیاتی به تفکیک شهرستان هر استان در داشبورد مدیریتی جمعیت مشخص است در حالی که پیش از این با سرشماری های نفوس و مسکن در فاصله ای 10 ساله این اطلاعات به دست می آمد و در واقع 2 سالی است که با فعالیت های صورت گرفته این آمار به صورت آنلاین در داشبورد مذکور به تصویر کشیده می شود.

*راه اندازی سامانه ثبت تغییر کد پستی در آینده ای نزدیک

در سامانه ثبت تغییر کد پستی که بزودی فعال خواهد شد، اطلاعات هویتی و نیز شماره تلفن همراه فرد متقاضی اخذ و کد ویژه ای به او پیامک می شود که برای ادامه فرایند ثبت تغییر کد پستی، پس از ورود به سامانه باید این کد را وارد و در نهایت تغییر نشانی و کد پستی در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور ثبت شده و سازمان هایی که به این پایگاه متصل هستند از نشانی فعلی هموطنان اطلاع می‌یابند.

معاون فناوری اطلاعات و جمعیت سازمان در این مورد افزود: با سامانه ثبت تغییر نشانی سعی می شود تا آمار مهاجرت های داخل شهری و خارج از استانی به صورت دقیق تر به دست آید و در بحث ایرانیان خارج از کشور، گزارش ولادت در شهرهای مختلف را در اختیار داریم.

*داشبورد مدیریت جمعیتی در اختیار نهاد ریاست جمهوری

در حال حاضر نهاد ریاست جمهوری خواستار در اختیار داشتن این داشبورد جمعیتی است زیرا علاوه بر چهار واقعه حیاتی؛ آمار جابجایی، مهاجرت، هرم سنی و جنسی در آن نمایش داده می شود که برای نخستین بار در اختیار ریاست جمهوری قرار گرفته است و از این آمارها برای سیاست گذاری های کلان کشور استفاده می شود.

پارسایی درباره مزیت های این داشبورد تصریح کرد: امروزه می توان آمارهای وقایع حیاتی را به صورت آنلاین و در بین سرشماری های مختلف اعلام و همچنین ترکیب و ساختار جمعیت را به سرعت از آن استخراج کرد و با ارتقای پایگاه اطلاعات جمعیت کشور از این پس بخش نفوس در سرشماری ها در حجم کمتر و کم هزینه تر انجام می شود.

هم اکنون سازمان ثبت احوال ثبت فوت افراد در آرامستان های کشور را به صورت آنلاین آغاز کرده است ولی هنوز به دلیل عدم امکانات لازم در برخی از استان ها و شهرستان ها امکان ثبت لحظه ای وجود ندارد و امیدواریم مسئولان مربوطه در شهرستان های مختلف نهایت همکاری را با مأموران ثبت داشته باشند.
همچنین طبق توافق با وزارت بهداشت مقرر شده تا آمار و اطلاعات زایشگاه ها و بیمارستان ها که بیشتر از 15 ولادت در روز دارند، توسط مأمور ثبت احوال مستقر در بیمارستان ثبت و شناسنامه کودک صادر شود که در حال حاضر این طرح در71 بیمارستان کشور اجرایی شده و ارسال روزانه آمار فوت و ولادت به صورت الکترونیکی از سوی وزارت بهداشت به سازمان ثبت احوال گامی موثر در روز آمد بودن این آمار در سراسر کشور است.

گفتنی است، دسترسی مسئولان به داشبورد مدیریت جمعیت باعث آگاهی از آخرین تحولات کلان جمعیتی کشور و در نتیجه برنامه ریزی صحیح و منطقی برای پیشرفت کشور خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار