کتابخانه باشگاه خبرنگاران جوان/15

روایتی متفاوت از پسر 17 ساله در زمان جنگ ایران و عراق

کتاب «شطرنج با ماشین قیامت» که رمانی فلسفی- اجتماعی داستان سه روز از زندگی پسری هفده ساله را روایت می‌کند که ساکن شهری است که توسط عراقیان محاصره شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «شطرنج با ماشین قیامت» کتابی به قلم حبیب احمد زاده است که توسط انتشارات سوره مهر در سیصد و پنجاه و شش صفحه و با قیمت شانزده هزار تومان عرضه می شود.

این کتاب که رمانی فلسفی- اجتماعی در خصوص جنگ ایران و عراق است داستان سه روز از زندگی پسری هفده ساله را روایت می‌کند که ساکن شهری است که توسط عراقیان محاصره شده است.

او دیده ‌بان توپخانه است اما به‌ رغم میل باطنی ‌اش مسئولیت وانت غذا به او محول می‌شود و او باید علاوه بر غذا رسانی به رزمندگان، به سه نفر از آدم‌های عجیب و غریبی که شهر را ترک نکرده‌اند هم غذا بدهد. عراقی‌ها به سیستم رادار پیشرفته‏ی عربی مجهز شده‌اند و او به دنبال آن می‌گردد. این سیستم رادار همان ماشین قیامتی است.

گفتنی است که این کتاب به زبان های گوناگونی هم ترجه شده که از جمله آن می توان ترجمه ی آلبانیایی، انگلیسی، فرانسوی، عربی و تاجیکی آن را نام برد و تئاتری هم از این کتاب اقتباس شد که در کانادا اجرا رفت و در صدر چهارده نمایش برتر سال 2014 در کانادا قرار گرفت که کارگردانی آن اجرا را شاهین صیادی بر عهده داشت.

افتخارات رمان شطرنج با ماشین قیامت:
_ برنده جایزه ادبی اصفهان (1385 )
_ تنها رمان تقدیر شده در کتاب سال دفاع مقدس (1385)
– کاندید کتاب سال انجمن نویسندگان و منتقدان مطبوعات کشور (1385)
– کاندید قلم زرین و کاندید کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (1385)
بخشی از کتاب:
دنیا تا ابد الدهر بر همین منوال می چرخه. ما ساختیم اون ها نابود کردن . اون ها توپ می آرن حضرت عالی نابودش می کنی . رها کن آقا این مسخره بازی را.  
 
همین! می کشنت یا می کشی! اون ها مهر ی کشتن . جناب عالی هم مهره ی کشتن . یک شطرنج مسخره! دو دسته ی بدبخت مجبور.

درباره نویسنده:
حبیب احمد زاده در 27 مهرماه سال 1343 در آبادان متولد شد. ولی اصلیت پدری ایشان از دلوار بوشهر می باشد که در آستانه جنگ دوم جهانی به آبادان مهاجرت کرده اند. وی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر تهران می باشد. احمد زاده از جمله فعالان در عرصه ادبیات پایداری و مقاومت بوده و تا کنون دو کتاب در این زمینه نگاشته است.  




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.