فوربز بررسی کرد:

برنده نشست نفتی الجزایر کیست؟ عربستان، ایران یا عراق؟

پایگاه اینترنتی فوربز در مطلبی به بررسی برنده اصلی توافق نفتی نشست الجزایر پرداخت.

برنده نشست الجزیره کیست؟ عربستان؟ ایران؟ عراق؟

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی فوربز در مطلبی نوشت: سرانجام اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت برای کاهش تولیدات خود در نشست غیررسمی اوپک در الجزایر به نتیجه رسیدند. پس از تحمل یک دوره دو و نیم ساله روند کاهشی بهای نفت، ورشکستگی شرکت‌های تولیدکننده و اکتشافی طلای سیاه و درنهایت افزایش هزینه‌های کشورهای وابسته به درآمد نفتی، درنهایت اعضای اوپک در نشست الجزیره برای تثبیت سطح تولید خود تا سقف 33 میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند. این توافق از اول ماه نوامبر به اجرا درمی‌آید ولی تاکنون سهمیه تولیدی هریک از اعضا مشخص نشده است.

عربستان، از اعضای بانفوذ اوپک پس از چند دوره تفرقه‌افکنی در نشست‌های اوپک درنهایت آمادگی خود را برای کاهش حجم تولید نفت اعلام کرد. امپراتور نفت پیش از این اعلام کرده بود در صورتی با فریز نفتی موافق است که ایران نیز تولید خود را محدود کند و همین روند هر بار به شکست طرح فریز نفتی اوپک منجر می‌شد. این کشور همچنین پیش از برگزاری نشست به افزایش تولید روی آورد. با این حال، در نشست الجزایر، عربستان با مستثنی شدن ایران از طرح فریز نفتی موافقت کرد. سعودی‌ها به‌واسطه نفت ارزان و سرازیر شدن سیل نفت در جهان با بحران مالی داخلی مواجه شدند و کسری بودجه 98 میلیارد دلاری را متحمل شده است همین امر به کاهش ذخایر ارزی خارجی این کشور و افزایش بدهی‌های آن و فروش اوراق قرضه برای جبران کسری بودجه منجر شد.

روسیه، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان است که از اواسط سال 2014 به‌واسطه اشباع بازار نفت و کاهش بهای آن، با رکود اقتصادی مواجه است. از سوی دیگر، تحریم‌های بین‌المللی غرب علیه این کشور تا حدودی به این رکود دامن زده است. بنابراین، پذیرش این توافق در سطح گسترده‌ای می‌تواند زیان مالی ناشی از مازاد تولید نفت را جبران کند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: کشورهای نیجریه، لیبی، ونزوئلا بیشترین آسیب‌های اقتصادی و سیاسی را از کاهش بهای نفت و اشباع بازار جهانی طلای سیاه متحمل شده‌اند. افزایش تولید نفت این کشورها جز زیان برای آن‌ها نداشته است. این در حالی است که ایران از اعضای کلیدی اوپک، علی‌رغم کاهش بهای نفت، سطح تولید خود را به 4 میلیون بشکه در روز افزایش داد. پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، این کشور برای به دست آوردن مشتریان خود از پذیرش طرح فریز نفتی اجتناب کرد. این اقدام ایران راه‌حلی برای جلوگیری از نفوذ عربستان در بازار نفت نیز بود.

عراق از دیگر اعضای اوپک به درآمد نفتی برای مقابله با گروه تروریستی داعش نیازمند است. البته زیرساخت‌های کهنه و فرسوده نفتی عراق، این کشور را مجبور به افزایش تولید و تهیه بودجه موردنیاز نوسازی زیرساخت‌ها کرده است.

در انتهای این مطلب آمده است: توافق اعضای اوپک اقدامی جدید برای حمایت از بازار نفت است. با اعلام این توافق، بهای نفت به‌سوی کانال 50 دلار خیز برداشت. تحلیلگران موسسه گلدمن ساکس در پی این توافق پیش‌بینی کردند، تا سال 2017 تولید روزانه نفت کمتر از یک‌میلیون بشکه کاهش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار