در فصل پاییز مراقب کودکان خود باشید؛ آلرژی حاد در کمین است

کاهش دما و افزایش ریزگردهای موجود در هوا حساسیت های پاییزی را به همراه دارد که پیشگیری از آن مستلزم رعایت نکاتی مهم است.

نیما رضایی عضو هیات علمی گروه ایمونولوژی و بیمارستان مرکز طبی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در چند دهه اخیر به دلیل تغییر سبک زندگی افراد، بیماری آلرژی شیوع بیشتری پیدا کرده است. آلرژی یک نوع ازدیاد حساسیت به معنای واکنش سیستم دفاعی بدن در مقابل بعضی از عوامل غیر بیماری زا است. 

وی افرود: آلرژی فصلی مختص پاییز نیست و گرده افشانی گیاهان بین ماه‌های اردیبهشت باعث بروز واکنش‌های آلرژیک در بدن می‌شود. ریزگردهای آلرژی زا و ناشی از آلودگی هوا در فصل سرد به خاطر برودت هوا در سطح پایین و نزدیک به زمین قرار می گیرند که این مسئله باعث ایجاد مشکلاتی در بیماران ریوی، قلبی، خانم های باردار و کودکان کم سن و سال می شود.

رضایی در خصوص ایجاد آلرژی در اطفال تصریح کرد: سیستم دفاعی بدن کودکان به علت نداشتن سازگاری لازم با گرده های گیاهی و همچنین برخی سوابق ژنتیکی شروع به ایجاد واکنش می کند، که علائمی همچون خارش و آبریزش بینی، خارش و قرمزی چشم و گلو را به همراه دارد.

وی دوری از عوامل آلرژی زا را ضروری خواند و بیان کرد: در مورد برخی از بیماری ها پیشگیری خیلی راحت می تواند صورت گیرد اما در مورد آلرژی های ناشی از ریزگردها که عمدتاً محصول رعایت نکردن مسئولیت اجتماعی افراد هستند، پیشگیری مستلزم فرهنگسازی در این زمینه است.

این متخصص ایمونولوژی در خصوص اهمیت تشخیص و درمان به موقع اظهار داشت: بعضی از آلرژی ها خواب را مختل و کیفیت زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد. در صورت مشاهده این علائم افراد باید به پزشک متخصص مراجعه و تحت نظر فوق تخصص آلرژی قرار گیرند، زیرا استفاده طولانی مدت از بعضی داروهای آلرژی نظیر اسپری های استنشاقی باعث ایجاد عوارض در بینی می شود.

رضایی اضافه کرد: لزوما مشکلات ریوی با آلرژی مرتبط نیست. در واقع آلرژی را مواد آلرژی زا تولید می کنندکه این مواد از آلودگی های هوا ناشی می‌شوند که مضرات بیشتری نسبت به گرده های آلرژی‌زا دارند. 

وی در خصوص استفاده از ماسک ها بیان کرد: استفاده از ماسک های دارای فیلترینگ استاندارد تا حد زیادی می تواند از ایجاد آلرژی ناشی از ذرات کمک کننده باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار