همدان؛

فروشنده، در اتاق نقد نقادان همدانی

در دومین نشست سینما اکران،«فروشنده» اصغر فرهادی که به تازگی در سینما قدس همدان اکران شده است، به نقد گذاشته شد.

فروشنده، در اتاق نقد نقادان همدانیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ داود عبدالملکی در این نشست که با حضور اعضای خانه فیلم حوزه هنری استان و علاقه‌مندان سینما برگزارشد، گفت: در هر فیلم یک موقعیت پرورش می‌یابد تا به یک نقطه اوج برسد که همان تم فیلم است، در این فیلم، فرهادی می‌خواهد ما را در یک دوگانگی خوب و بد قرار دهد که بین دو نگاه مردد بمانیم؛ در سکانس آخر مردد بمانیم که باید ترحم کرد یا انتقام گرفت.

این منتقد سینما در ادامه گفت: خانه، از نظر آیینی، نمادی از ارزش‌های اجتماعی‌ست که در اینجا در حال فروریزی‌ست، همانطور که می‌بینیم عماد که در طول فیلم شخصیتی اخلاق‌گرا و متمدن دارد در نهایت با قرار گرفتن در شرایطی مجبور می‌شود ارزش‌هایی که به آن‌ها پایبند بود را با سیلی زدن و انتقام گرفتن زیرپا بگذارد و همین‌جاست که تماشاگر در یک تردید اخلاقی قرار می‌گیرد.

وی گفت: فرهادی فیلمسازی علاقه‌مند به مضامین اجتماعی است که شخصیت‌هایش را در دوراهی تصمیم‌گیری قرار می‌دهد و این حس را به تماشاگر تعمیم می‌دهد تا مسئله‌ای که برای شخصیت‌ها اتفاق افتاده است در ذهن مخاطب مرور شود و اخلاق جامعه به محک گذاشته شود.

مترجم کتاب «عناصر سینمای تارکوفسکی» افزود: عماد اگر می‌خواست مقابله به مثل کند اخلاق زیرپا گذاشته می‌شد اما فروپاشی نبود، فروپاشی زمانی اتفاق افتاد که برای انتقام از پیرمرد پای خانواده‌اش را وسط بکشد. فرهادی در واقع می‌خواهد بگوید ما در موقعیت بداخلاقی قرار گرفته‌ایم و در این موقعیت همدیگر را می‌زنیم در حالی که مشکل از جای دیگری که جامعه نام دارد ناشی می‌شود.

عیدالملکی گفت: استفاده از فیلم «گاو» نیز به تنهایی گویای مسئله مسخ شدن و تغییر ارزش‌ها بود و آن دیالوگی که درباره چگونگی گاو شدن در کلاس بیان می‌شود بسیار حالت شعاری دارد.

وی در خصوص ساختار فیلم هم گفت: به طور کلی فیلم‌های اصغر فرهادی از نظر بصری از زبان سینمایی نامتعارفی پیروی نمی‌کند همچنین این فیلم به صورت اغراق‌آمیزی دنبال قصه و شخصیت‌هاست و قاب‌های زیبایی‌شناسی نداده و فضاسازی نمی‌کند.

انتهای پیام/ د
برچسب ها: فروشنده ، نقد ، همدان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.