همدان؛

مغفول ماندن صنعت چرم در شهردباغ خانه ها

با توجه به اینکه صنعت چرم همدان دارای قدمت طولانی است اما تولیدکنندگان چرم در همدان با مشکل عدم نقدینگی زیادی مواجه هستند.

مغفول ماندن صنعت چرم در شهردباغ خانه هابه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ در این راستا مسئولان ذیربط باید با تغییر نگرش نسبت به این صنعت دیرینه ضمن ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان و با ارائه تسهیلات مناسب رونق دوباره صنعت چرم را در استان همدان مهیا کنند.


* همدان را باید یکی از قدیمی ­ترین تولیدکنندگان صنعت چرم در کشور دانست که به علت وفور دام­های حیوانی به شهر دباغی (شهر دباغخانه ­ها) شهرت جهانی داشت.

* ورود جنس­ های خارجی و کفش­ های چینی یکی از دلایل راکد بودن صنعت چرم در همدان است.

*ریشه فرهنگی و باستانی چرم ایرانی می‌تواند به عنوان زیرساخت فرهنگی چرم محسوب شود و چرم ایران مانند فرش ایرانی و پسته ایرانی در سطح دنیا می تواند صاحب برند شود.

* صنعت چرم در صورت توجه و حمایت می‌تواند دارای فرصت­های شغلی فراوان و تولید و ارزآوری گسترده برای کشور به همراه داشته باشد.

همدان را باید یکی از قدیمی ­ترین تولیدکنندگان صنعت چرم در کشور دانست که به علت وفور دام­ های حیوانی به شهر دباغی (شهر دباغخانه­ ها) شهرت جهانی داشت و از صادرکنندگان چرم به تمام جهان بود که طومار چرم در هگمتانه موید این موضوع است. به طوری که ویلیام جکسون مستشرق و زبان­ شناس آمریکایی که در سال ۱۲۸۱ شمسی از همدان دیدار کرده‌است، در کتاب سفرنامه جکسن می‌نویسد، بازرگانان از این شهر به عنوان انبار ایران یاد می‌کنند. از جمله کالاهای بازرگانی اجناس چرم را باید نام برد، زیرا همدان شهر دباغخانه ­هاست و همدانیان در ساختن و پرداختن و عمل آوردن پوست گاو و گوسفند و ساختن اشیاء مفید و اجناس تجملی از آنها، شهره‌اند.

اما متاسفانه دیگر اثری از دباغخانه ­های همدان باقی نمانده است و راسته کفش­دوزخانه همدان که زمانی جز محصولات سنتی چرم سازان همدان چیزی در آن یافت نمی­ شد، جای خود را به محصولات چینی و بی­ کیفیت داده است.

به راستی چه شد که با وجود پیشینه کهن صنعت چرم در همدان و نقش مهمی که در اشتغال ­زایی این شهر دارد، این صنعت مغفول ماند و به نوعی به فراموشی سپرده شد. چرا انتقال تجربه به نسل­ های بعد در این صنعت کمرنگ دیده می ­شود.

برای یافتن پاسخ به سوال ­های خود مصاحبه ­ای با رییس اتحادیه کیف و کفش چرم همدان، احمد گازرانی انجام دادیم تا از وضعیت این صنعت و تلاش ­های این اتحادیه برای احیای این صنعت مطلع شویم.

عوامل اصلی مغفول ماندن صنعت چرم در همدان

احمد گازرانی،‌ رییس اتحادیه کیف و کفش چرم همدان، با اشاره به قدمت صنعت چرم در همدان گفت: در گذشته همدان به پایتخت دباغ خانه ایران معروف بود و تمام صادرکنندگان چرم وکارخانه های چرم و افرادی که در کشورهای خارجی افتخارات خیلی خوبی در این صنعت داشتند از استان همدان بودند.

وی نبودن مسئول متخصص و بومی و بی توجهی مسوولان در استان همدان را دو عامل اصلی مغفول ماندن صنعت چرم همدان دانست و افزود: اهمال کاری که مسئولان در این خصوص انجام دادند،‌ موجب بروز لطمه­ های بیشتر به صنعت این استان شد، چرا که مسئولینی که به همدان می ­آیند اصلاً خبر ندارند که مزیت نسبی همدان در چه رشته ­هایی است و از سوی دیگر این مسئولان با پرداخت وام و تسهیلات 100 میلیونی به استادکاران این حرفه از آنها خواستند که این مبلغ را برای خرید ماشین آلات این صنعت هزینه کنند، ‌غافل از اینکه باید دست این استادان را باز می­ گذاشتند تا بر اساس نیازهای حرفه خود این وام را هزینه کنند،‌ به عنوان مثال این افراد 30 میلیون را برای خرید ماشین آلات،‌ 20 میلیون را برای سرمایه در گردش، 30 میلیون برای خرید مواد اولیه،20 میلیون را هم برای آموزش به افراد کم تجربه در این حرفه قرار دهند. چرا که در حال حاضر نیاز به آموزش به جوانان از نظر تهیه مواد اولیه،‌ نحوه کار با ماشین آلات این صنعت و ... داریم که بتواند تجربیات این صنعت را به نسل بعد انتقال دهد. متاسفانه امروزه می­ توانیم بگوییم که 4 کارشناس آزموده جوان در این حرفه نداریم که بتوانیم در این عرصه اشتغال­ زایی خوب انجام دهیم.

از سوی دیگر،‌ تولیدکنندگان به سرمایه در گردش نیازدارند، به عنوان مثال برای تولید کیف اداری روزی 100 هزار تومان چرم می­ خواهند که اگربخواهند کمترین مقدار و روزی10 عدد تولید کنند به غیر از هزینه­ های دیگر روزی 1 میلیون سرمایه نیاز دارند. برای همین است که همان­طور که اشاره شد، متاسفانه برای صندوق کارآفرینی امید امکان بازرسی پول پرداختی جهت سرمایه در گردش نیست و این صندوق بیشتر وام خود را به خرید وسایل و تجهیزات جهت تبدیل چرم سنتی به چرم صنعتی اختصاص داده است.

همچنین مسوولان ادوار مختلف دولت­ها هر بار که برای حمایت از صنعت چرم و یا تولید چرم قدم گذاشتند، نتوانستند گامی مهم در این عرصه گذارند و تنها برای حل منافع خود که این صنعت چه منافعی برای ما دارد و یا آماری که بتواند برای ما راهگشا باشد،‌ چه در دست دارید؛ از این صنعت خواستار بودند.

کفش­ های چینی؛ عامل رکود بازار چرم همدان

ورود جنس­ های خارجی و کفش­ های چینی یکی از دلایل راکد بودن صنعت چرم در همدان است. با ورود صنایع چینی و کیفیت پایین محصولات مغازه­داران به فروش نمی رود و چک­ها پاس نمی­ شود.

حمایت ­های اتحادیه صنعت چرم برای احیای دوباره صنعت چرم

غافل بودن برخی از مسئولین ما از استان همدان مخصوصاً در این صنعت ریشه این صنعت را در همدان کمرنگ کرده است، البته امروزه اتحادیه صنعت چرم ورود به این عرصه کرده و تلاش می­ کند که این کار دوباره به آن جایگاه اصلی­ اش برگردد. به گونه­ ای که اتحادیه با همکاری و حمایت و صندوق کارآفرینی امید توانسته یک سری از کارآفرینان فعال را با اعطای تسهیلات 100 میلیونی تومانی با سود 4 درصد برای خرید ماشین آلات پیشرفته احیا کند.

ما سال قبل توانستیم توانمندی و ظرفیت ­های استان را برای مسئولین کشوری ارائه بدهیم و خوشبختانه توانستیم از خود مسئولان وزارتخانه، وزارت کارو رفاه اجتماعی، وزارت صنعت و معدن و صندوق کارآفرین امید و یونیدو حمایت ­های خیلی خوبی از نظر تسهیلات بانکی و مزایای دیگر بگیریم. البته سازمان یونیدو با تقبل هزینه ­های آموزشی کلاس­ های آموزشی را برای پیشبرد صنعت چرم برگزار کرده است. این سازمان با برگزاری کلاس­ های آموزشی چرم برای تولیدکنندگان کرده است که امید است با تقویت این تولیدکنندگان، باعث ایجاد 5 هزار شغل جدید شویم. البته سازمان فنی و حرف ه­ای کشور هم می­ تواند در این راستا با راه ­اندازی کلاس­ های آموزشی مختلف به افراد جوان کمک کند تا این صنعت در آینده به فراموشی سپرده نشود. همچنین، اتحادیه کیف و کفش بحث مشتری مداری را شروع کرده است و کلاس ها مداوم ادامه دارد تا اینکه بتوانیم یک نتیجه بسیار خوبی بگیریم.

بوعی نامطبوع دباغی و آلودگی محیط زیست

موضوع مهم دیگری که در این خصوص وجود دارد، و مسوولان محیط زیست هم در این مورد کوتاهی می­کنند، این است که بوعی خاصی که این دباغی در موقع چیدن آن از حیوانات دارد، ‌فضای محیط زیست را نامطبوع و به نوعی برای نسل امروزه این موضوع ناخوشایند جلوه می­ کند، به طوری که شاید یکی از علل فرار نسل جوان از این صنعت دباغی همین بوی نامطبوع و آلودگی محیط زیست آن باشد. متاسفانه علت آن هم باید در بی توجهی مسوولان محیط زیست مشاهده کرد که زمانی که مسئول حفاظت از محیط زیست همدان بدون آماده سازی زیرساخت­ های لازم و انتقال آن به فضایی دیگر تمام کارخانه­های دباغی همدان را تعطیل می­کند، آخرش این خواهد شد.

توجه بیشتربه صادرات صنعت چرم

گازرانی یکی دیگر از مشکلات صنعت چرم را در بخش صادرات دانست و تصریح کرد: یکی از موضوعات در کشورهای پیشرفته در بحث سازمان فروش در آن کشور است، ولی تاکنون هیچ ارگان و تشکیلاتی در همدان برای سازمان فروش شروع به فعالیت نکرده و اما خوشبختانه جدیدا اتحادیه صنف کیف و کفش با الگو برداری از ترکیه و ایتالیا تلاش در جهت ایجاد چنین سازمانی دارد، به گونه­ ای که این اتحادیه نقشه راهی را در این راستا ترسیم کرده و با طراحی این نقشه تلاش در حل مشکلات تولید این صنعت، فراهم کردن فروشگاه­ ها در اقصی نقاط کشور برای تبلیغ و فروش این محصولات،‌ بازاریابی این محصولات، .... کرده است. به عنوان مثال در اوایل مهرماه امسال نمایشگاهی را شهر یزد فراهم کردیم که در عرصه این صنعت بسیار تاثیرگذار بود.

وی اظهار کرد: البته سازمان فروش برنامه­ اش بر این است که بتواند اول تولید کننده را هدایت کند که چه تولید بکند و تولیدش در چه صنعتی باشد و در چه مرحله ­ای از رسیدن به استاندارد جهانی باشد، یعنی حتما باید تولید برسد به استاندارد جهانی تا ما بتوانیم با استفاده از سازمان فروش این اجناس را صادر کنیم به کشورهایی که می­ توانند از این صنعت استفاده بکنند. به عنوان مثال کشورهای عربی و در سال­ های اخیر روسیه که از بهترین بازارهای خوب ما در صنعت چرم هستند که می­ تواند درآمدزایی برای این صنعت بیش از درآمد نفت را نیز در پی داشته باشد. از آنجایی که تاکیدات رهبر معظم انقلاب هم بر توسعه و گسترش درآمدهای غیر نفتی در سال­ های اخیر است، لذا ‌این صنعت می­ تواند درآمدزایی بسیار خوبی در کشورهای مختلف دنیا برای کشور ما به ارمغان بیاورد.

آمار واحدهای تولیدی صنعت چرم در سال­ های اخیر

رییس اتحادیه کیف و کفش چرم در همدان گفت: خوشبختانه از سال 1392 که تسهیلات بانکی را در اختیار این صنعت قرار دادند،‌ کمک بزرگی به صنعت چرم برای متخصصین و استادکاران این حرفه شد، به گونه ­ای که بسیاری از افراد به صورت فردی و گروهی برای حمایت و راه ­اندازی مجدد این صنعت به این استان آمدند و این صنعت را در دست گرفتند و حتی موجب رشد و توسعه این صنعت شدند. طوری که آمارها نشان می­ دهد که در سال 92 ما 220 واحد تولیدی محصولات چرم را داشتیم و در امسال این رقم به 1000 واحد تولیدی رسیده است و این موضوع نشان از پیشرفت در این صنعت را می ­دهد که امیدواریم امسال با همراهی دولت و ملت این صنعت بیشتر و بهتر احیا شود و از رکود اقتصادی سربلند بیرون بیاییم.



با توجه به اینکه صنعت چرم همدان دارای قدمت طولانی است، ولی تولیدکنندگان چرم در همدان با مشکل عدم نقدینگی زیادی مواجه هستند که در این راستا مسئولان ذیربط باید با تغییر نگرش نسبت به این صنعت دیرینه ضمن ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان و با ارائه تسهیلات مناسب رونق دوباره صنعت چرم را در استان همدان مهیا کنند.

بنابراین در حالی از صنعت چرم در کشور یاد می ­شود که بررسی ­ها نشان می­ دهد روند سرمایه­ گذاری داخلی بر روی صنعت چرم به دلایل متعدد از جمله علاقه به صدور مواد خام و نیمه تکمیل، وجود موانع قانونی، محدودیت­ های زیست محیطی، مشکلات تکنولوژیک و... از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و باید مسوولان مربوطه فکری برای این صنعت درآمدزا برای کشور بیاندیشند تا به دست فراموشی سپرده نشود.

هر چند کارشناسان معتقدند که در زمینه تحقیقات کاربردی، صنعت چرم کشور در نقطه صفر قرار دارد و تحقیقاتی که بتواند تحولاتی در زمینه بهبود کیفیت و پایداری آن، توسعه محصولات جدید و توسعه فرایندهای مدرن بوجود آورد نداریم، اما ریشه فرهنگی و باستانی چرم ایرانی می‌تواند به عنوان زیرساخت فرهنگی چرم محسوب شود و چرم ایران مانند فرش ایرانی و پسته ایرانی در سطح دنیا صاحب برند، شود و از طرفی چنانچه کیفیت بالای چرم ایرانی حفظ شود می‌تواند به عنوان کالایی لوکس و با قیمت بالا و دارای ارزش افزوده مناسب به جهان عرضه شود؛ به گونه ­ای که این صنعت در صورت توجه و حمایت می‌تواند دارای فرصت ­های شغلی فراوان و تولید و ارزآوری گسترده برای کشور به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/ د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.