مسیر فناوری در حال پیشرفت است؛ لطفا با برنامه وارد شوید!

هر فناوری جدیدی که در دنیا استفاده می‌شود مزایا و معایبی دارد اما حکومتی در استفاده از آن پیروز و پیشرو است که ابتکار عمل داشته باشد.

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "مواجهه فعال و مبتکرانه در فضای مجازی" این چهار کلمه کلیدی جان کلام مقام معظم رهبری در بند اول از سیاست های ابلاغی به شورای عالی فضای مجازی در بدو تشکیل است، کلماتی که بی شک با دقت و مهندسی کنار یکدیگر چیده شده تا مانند همیشه جمله ای حکیمانه و نقشه راهی دیگر را ترسیم کند.

از بدو ورود اینترنت به ایران که تنها پس از یک سال از جهانی شدن رخ داد این تکنولوژی به موازات تمامی مزایا، مخاطراتی را نیز برای استفاده کنندگان در پی داشت، هرچه از سالهای تولد ایجاد این فن آوری شگرف می گذشت مخاطرات آن نیز رشد می کرد و در هر دوره ای این فضای کاربردی با انواع حملات هکری و سایبری تهدید می شد.

بسیاری از کشورها که در زمان جهانی شدن اینترنت این تکنولوژی را به کشورشان آوردند پس از گذشت چند سال و با مواجهه با خطرات تهدید کننده این فضا بر آن شدند تا چاره ای اندیشیده و با حملات سایبری و هکری مقابله کنند.



شاید ساده ترین راه برای این امر ایجاد یک شبکه بومی محلی باشد تا علاوه بر کنترل فضا به مردم آن کشور در حوزه این تکنولوژی محتوای مناسب و متناسب با ذائقه و فرهنگ همان کشور داده شود و از سویی دیگر قوانینی برای استفاده از این تکنولوژی وضع شود تا اقشار مختلف جامعه از آسیب های احتمالی در امان باشند.

این امر بود که موجب شد برخی کشورهای اروپایی و آسیایی قوانین متعددی را در این حوزه وضع کنند و برای مصون ماندن از خطرات ناشی از استفاده از این فضا، فعالانه و مبتکرانه به عرصه این تکنولوژی ورود کنند.

مرحله اول که مسئولان برای کنترل تکنولوژی وارد شده به کشور چاره اندیشی کنند و حتی برای تهدیدات احتمالی آن آینده نگری داشته باشند به نوعی حس مواجهه در این فضا را تداعی می کنند.

اما برای فعالیت باید برنامه داشت، آن هم برنامه ریزی که هم به درستی از این تکنولوژی که مزایای آن بیشمار است استفاده شود و هم با ارتقا سواد رسانه ای و تولید محتوای بومی، مردم را به سویی هدایت کرد تا در مواجهه با محتوای مختلف در این فضا برخوردی مناسب داشته باشند.

مرور روند پیشرفت اینترنت در بسیاری از کشورها نشان می دهد که مسئولان آن کشور به خوبی می دانند که ورود یک تکنولوژی طراحی شده از سوی کشوری دیگر به کشورشان با اهدافی همراه است و از تاثیرات این فضا بر فرهنگ و تغییر رفتار مردم آگاهند، آمار و ارقام سایت های معتبر دنیا می تواند سندی برای این سخنان باشد.

در این شرایط کشوری پیشرو و پیروز خواهد بود که در ابتدا با فعالیتی درست و برنامه ریزی شده به فضای اینترنت ورود کند و از سویی دیگر در این فضا ابتکار عمل داشته باشد.



حال برمی گردیم به اوضاع کشور خودمان از زمان ورود اینترنت که نخستین مخاطبانش دانشگاهیان بودند.

اینترنت با فراز و نشیب های فراوانی وارد ایران شد عده ای مخالف و عده ای دیگر موافق بودند و بالاخره در سال 68 ایران برای نخستین بار به شبکه جهانی اینترنت وصل شد و توانست با دانشگاه های دنیا تبادل اطلاعات داشته باشد.

این فضا با سرعت و شدت پیش رفت و این تکنولوژی در کشور 27 ساله شد، مرور این 27 سال ابعاد مختلفی از جمله تصویب قوانین سایبری، تشکیل شورای عالی فضای مجازی، تشکیل مرکز ملی فضای مجازی، ورود اینترنت همراه به ایران و البته تا قبل از آن ورود گوشی های هوشمند به کشور، تشکیل مرکز ثبت دامنه های اینترنتی و ..... در پی داشت اما آنطور که دیده می شود علی رغم اینکه ایران جزو نخستین کشورهای استفاده از این تکنولوژی بوده هنوز در حوزه قوانین و ورود خلاقانه و ابتکار عمل در این حوزه آنطور که باید رشد نکرده، در حالی که نقشه راهی متقن و قوی در این حوزه دارد.

برای بررسی این موضوع به سراغ سیدعلیرضا آل داوود کارشناس و پژوهشگر حوزه فضای مجازی رفتیم.

آنگونه که باید ورود نکردیم

وی معتقد است آنگونه که باید در این فضا به نفع فرهنگ کشورخودمان ورود نکرده ایم و توجه مقام معظم رهبری به حوزه فضای مجازی نشان از اهمیت این موضوع در دنیای کنونی دارد.

آل داوود در ادامه تحقق حضور فعال و مبتکرانه را به قبضه درآوردن فضای مجازی همسو با فرهنگ ایرانی اسلامی خواند و اظهار داشت: بسیاری از کشورها در بدو ورود به فضای اینترنت مخاطرات آن را پیش بینی کرده و تدابیری برای مواجهه به آنها اندیشیدند و مانع آسیب پذیری مردمشان از این فضا شدند.

کارشناس و پژوهشگر حوزه فضای مجازی با تاکید بر اینکه حضور مبتکرانه نیازند وضع قوانین اثرگذار و متناسب با فضا است، اعلام کرد: آخرین قوانین سایبری کشور به سال 88 بازمی گردد و ما در این حوزه متناسب با پیشرفت فضا مجازی حرکت نکرده ایم و نبود قوانین مناسب گاهی بستر جرم را در این فضا فراهم می کند.

مردم باید آگاه شوند

وی به یکی از مباحث مهم در ورود خلاقانه به فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: ارتقا سواد رسانه ای مردم، تبیین برنامه ای مدون برای استفاده از این فضا، آگاهی بخشی به مردم به منظور افزایش توانایی پردازش محتوا و ... از جمله مهمترین مباحثی است که در حوزه مردمی باید صورت گیرد.

آل داوود در ادامه افزود: ورود برخی از شبکه های اجتماعی خارجی به کشور و فعالیت آنها بدون رعایت قوانین جمهوری اسلامی خود نمونه ای از عملکرد نامناسب ما در مواجهه فعال بوده است چرا که به گفته مسئولان انتظامی نیمی از جرایم سایبری در شبکه های اجتماعی رخ می دهد.

این کارشناس فضای مجازی بحث کودکان آنلاین و صیانت از حقوق آنها را مبحث مهم دیگر در حوزه فضای مجازی و مواجهه با آن عنوان کرد و گفت: بسیاری از کشورها برای استفاده کودکان از ابزارهای تکنولوژی دارای قوانین خاص و البته سختی هستند اما در کشور ما انواع تکنولوژی های روز بدون توجه به آسیب های آن در اختیار کودک قرار گرفته و ما هیچگونه قوانین در این حوزه نداریم.



آل داوود در پایان با بیان اینکه حضور خلاقانه و مبتکرانه یعنی همچون بسیاری از کشورها با برنامه و تولید محتوا و شبکه های بومی در این تکنولوژی مردم را غنی کنیم، اعلام کرد: طی سالهای گذشته فعالیت های خوبی در حوزه فضای مجازی صورت گرفته است اما کافی نبوده و باید گفت با وجود جاسوسی اطلاعات در شبکه های خارجی استفاده از شبکه های داخلی که امنیت کابران را تامین کرده و اطلاعاتشان در شبکه ای امن قرار می گیرد بهتر و کارآمد تر خواهد بود.

و در پایان؛

50 دستور مقام معظم رهبری به شورای عالی فضای مجازی دو نکته را یادآوری می شود، نخست اینکه این فضا بسیار مهم و قابل توجه است و در آینده تاثیرگذارتر از حال خواهد شد و نکته دوم اینکه مهندسی کلمات در این 50 دستور نقشه راهی است برای همه افرادی که می توانند در این فضا ورود کنند از مسئولان تا مردم.

گزارش از عاطفه بیات


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار