روایتی مستند از وجود دختر سه ساله امام حسین(ع)

ابراهیم بهاری گفت: با فرارسیدن ایام محرم ،هجمه های فراوانی به این ایام وارد می شود که یکی از آنها ایجاد شک و شبهه در اسناد تاریخی عاشورا است.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص صحت وجود حضرت رقیه (س) اظهار کرد: حضور دختری سه ساله از سلاله حسین بن علی (ع) در کربلا و شهادت آن طفل در شام قطعی بوده و هیچ شکی در آن وارد نیست.

وی افزود: این دختر سه ساله فرزند ابا عبدالله (ع) بوده که در شام و در بین اسراء به خاطر شدت جراحت و تعلمات روحی به شهادت رسیده است اما بر سر اسم این خانم در بین کتب شیعه و سنی بحث زیاد است.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: مادر حضرت رقیه (س)، ام اسحاق است که در هنگام تولد ایشان از دنیا رفت و این دختر به خاطر یتیم بودن بسیار مورد توجه سایر بچه‌های امام حسین (ع) و بنی هاشم بود.

وی در رابطه با نام حضرت رقیه (س) گفت: به این خاطر که تمام پسران سید الشهدا (ع) علی و دخترانشان فاطمه نام داشتند، منابع نام این کودک را فاطمه بیان می‌کنند اما دلیل رقیه بودن ایشان چیز دیگری است.

بهاری با بیان روایتی از منابع اهل سنت تصریح کرد: حضرت زینب سلام الله علیها خاله‌ای نا تنی به نام رقیه داشته که همسر عثمان خلیفه دوم بود و در روز پیروزی جنگ بدر به دلیل افشای محل مخفی شدن مغیرة بن ابی العاص توسط عثمان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت و درگذشت. 

وی افزود: پس از وفات حضرت رقیه (س) هنگامی که حضرت زینب (س) بدن کودک را آماده غسل کرد، با دیدن شدت جراحات و کبودی ها او را رقیه خطاب می‌نماید و از اینجا مسمی به رقیه شد.

بهاری در رابطه با کرامات حضرت رقیه (س) خاطر نشان کرد: سید ابراهیم دمشقی و خانواده‌اش بارها از کرامات این طفل سه ساله صحبت کرده‌اند که یکی از این کرامات نفوذ آب به قبر مطهر ایشان است.

وی افزود: خود این بانو از طریق خواب به خانواده سید دمشقی اطلاع دادند تا از والی دمشق جواز نبش قبر گرفته و قبر را باز سازی کنند.

این کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: سید دمشقی از سه روزی که بدن مطهر حضرت رقیه (س) بیرون از قبر بود روایت کرده اند:« کل این سه روز بدن ایشان را در آغوش گرفتم وبه جز زمان نماز هیچ زمان دیگری آن را زمین نگذاشتم لذا به اذن خداوند هیچ آثاری از گرسنگی، تشنگی و رفع حاجت بر من عارض نشد».

وی افزود: ایشان در جای دیگری گفت: «در روز آخر که کودک را در آغوش داشتم از ایشان خواستم که از خداوند بخواهند تا من صاحب اولاد ذکور شوم». لذا در حال حاضر پسران سید دمشقی متولی زیارتگاه این بانوی سه ساله هستند. 

بهاری در پایان خاطر نشان کرد: حضرت رقیه (س) اگر دختر حسین بن علی نیست این همه کرامات و اعجاز از کجا آمده؟ قطع الیقین ایشان دختر سید الشهدا بوده، در صحنه کربلا حضور داشته و بعد از تحمل سختی‌های بسیار در دمشق و 25 روز پس از شهادت پدرش به شهادت رسید.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار